Kehopositiivinen kasvatusote varhaiskasvatuksessa
Anniina, Siltala (2025)
Anniina, Siltala
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520898
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten kehopositiivisuus ilmenee varhaiskasvattajien kasvatusotteissa ja miten se näkyy arjen käytännöissä varhaiskasvatusympäristössä. Tutkimuksen tavoitteena on pyrkiä tunnistamaan konkreettisia keinoja kehopositiivisen kasvatusotteen kehittämiseksi tuoden esiin varhaiskasvattajien näkemyksiä ja kokemuksia kehopositiivisista kasvatusmenetelmistä heidän omassa työssään tai työyhteisössään.
Tutkimus on laadullinen ja tutkimusaineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella varhaiskasvattajille suunnatun Facebook-ryhmän sekä omien kontaktien välityksellä. Kyselyn kohteena olivat varhaiskasvatuksessa työskentelevät ammattilaiset, ja kyselyyn sain kahdeksan varhaiskasvattajan vastausta. Kyselyaineistoa on analysoitu teemoittelemalla.
Aineisto on jaoteltu kysymysten mukaan: kehopositiivisuuden näkyminen vuorovaikutuksessa, lasten erilaisten kehojen huomioiminen varhaiskasvatuksen toiminnassa, positiivisen kehosuhteen tukeminen arjen tilanteissa ja toiminnassa, aikuisten reagointi lasten keho- ja ulkonäkökommentteihin sekä kehopositiivisen kasvatusotteen edellytykset työssä ja työyhteisössä.
Vastaajat jakoivat arvokkaita toimintatapojaan lasten positiivisen kehosuhteen kehittämiseksi sekä ajatuksia siitä, miten aikuinen pystyy toiminnallaan ja sanavalinnoillaan vaikuttamaan pienten lasten käsitykseen itsestään ja muista. Moni vastaajista koki aiheen tärkeänä ja ajankohtaisena sekä toivoivat aiheesta lisää tietämystä varhaiskasvatuksen piiriin.
Tutkimus on laadullinen ja tutkimusaineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella varhaiskasvattajille suunnatun Facebook-ryhmän sekä omien kontaktien välityksellä. Kyselyn kohteena olivat varhaiskasvatuksessa työskentelevät ammattilaiset, ja kyselyyn sain kahdeksan varhaiskasvattajan vastausta. Kyselyaineistoa on analysoitu teemoittelemalla.
Aineisto on jaoteltu kysymysten mukaan: kehopositiivisuuden näkyminen vuorovaikutuksessa, lasten erilaisten kehojen huomioiminen varhaiskasvatuksen toiminnassa, positiivisen kehosuhteen tukeminen arjen tilanteissa ja toiminnassa, aikuisten reagointi lasten keho- ja ulkonäkökommentteihin sekä kehopositiivisen kasvatusotteen edellytykset työssä ja työyhteisössä.
Vastaajat jakoivat arvokkaita toimintatapojaan lasten positiivisen kehosuhteen kehittämiseksi sekä ajatuksia siitä, miten aikuinen pystyy toiminnallaan ja sanavalinnoillaan vaikuttamaan pienten lasten käsitykseen itsestään ja muista. Moni vastaajista koki aiheen tärkeänä ja ajankohtaisena sekä toivoivat aiheesta lisää tietämystä varhaiskasvatuksen piiriin.