Käsityö tuottaa osallisuutta! : Käsityökasvatus varhaiskasvatuksessa
Senilä, Erna (2025)
Senilä, Erna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520925
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pyritään selvittämään, kuinka varhaiskasvatuksessa voitaisiin lisätä käsityökasvatuksen määrää ja perustella käsityökasvatuksen mahdollisuuksia lasten osallisuuden keskeisten teorioiden kautta. Teoreettinen viitekehys muodostuu varhaiskasvatuksen käsitteistä ja tavoitteista, käsityökasvatuksesta sekä lasten osallisuudesta.
Opinnäyte on toiminnallinen kehittämistyö, joka sisältää tuotoksena inspiroivan oppaan käsityökasvatuksesta Touhula-päiväkotien kasvattajille. Opas on toteutettu ja siihen on aineisto kerätty Touhula Kalliokadun päiväkodin 2–5-vuotiaiden lasten ryhmistä. Opas jää Touhula-päiväkotien käyttöön. Oppaassa käydään läpi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden laaja-alaista osaamista, lasten osallisuuden kokemusta, käsityötä oppiaineena ja kokonaisena prosessina, sekä käsityötaitoja osana kulttuuriperintöä.
Toiminnallisessa osuudessa on otettu huomioon päiväkodin pedagoginen suunnittelu, ryhmän toimintakulttuuri sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja näin havainnoitu käsityökasvatuksen soveltuvuutta osaksi varhaiskasvatuksen arkea. Toimintaa havainnoitiin keskustellen lasten kanssa. Tärkeimpänä arviointikriteerinä voitiin pitää toiminnan mielekkyyttä lasten mielestä. Osallisuutta voitiin arvioida onnistumisen kokemusten kautta.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä keskitytään vertailemaan käsityökasvatusta keskeisiin lapsen osallisuuden teorioihin. Näistä teorioista opinnäytetyössä lähemmin käsitellään kolmea. Opetushallituksen teettäminen kyselyiden mukaan kasvattajat toivovat käsityökasvatukseen lisäkoulutusta. Tämä voisi olla hyvä jatkokehityskohde.
Opinnäyte on toiminnallinen kehittämistyö, joka sisältää tuotoksena inspiroivan oppaan käsityökasvatuksesta Touhula-päiväkotien kasvattajille. Opas on toteutettu ja siihen on aineisto kerätty Touhula Kalliokadun päiväkodin 2–5-vuotiaiden lasten ryhmistä. Opas jää Touhula-päiväkotien käyttöön. Oppaassa käydään läpi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden laaja-alaista osaamista, lasten osallisuuden kokemusta, käsityötä oppiaineena ja kokonaisena prosessina, sekä käsityötaitoja osana kulttuuriperintöä.
Toiminnallisessa osuudessa on otettu huomioon päiväkodin pedagoginen suunnittelu, ryhmän toimintakulttuuri sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja näin havainnoitu käsityökasvatuksen soveltuvuutta osaksi varhaiskasvatuksen arkea. Toimintaa havainnoitiin keskustellen lasten kanssa. Tärkeimpänä arviointikriteerinä voitiin pitää toiminnan mielekkyyttä lasten mielestä. Osallisuutta voitiin arvioida onnistumisen kokemusten kautta.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä keskitytään vertailemaan käsityökasvatusta keskeisiin lapsen osallisuuden teorioihin. Näistä teorioista opinnäytetyössä lähemmin käsitellään kolmea. Opetushallituksen teettäminen kyselyiden mukaan kasvattajat toivovat käsityökasvatukseen lisäkoulutusta. Tämä voisi olla hyvä jatkokehityskohde.