Suomalaisen alasarjaurheilun kaupallinen potentiaali: urheiluseurojen kaupallistamisen mahdollisuuksien selvittäminen
Nevalainen, Tomi (2025)
Nevalainen, Tomi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621094
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää suomalaisten alasarjaurheiluseurojen kaupallista potentiaalia ja keinoja toimintansa kaupallistamiseen. Työssä tarkastellaan urheilumarkkinointia, sponsoritoimintaa ja arvonluontia yhteistyöyrityksille alasarjaseurojen näkökulmasta. Lisäksi käsitellään alasarjaurheilun taloudellisia lähtökohtia, vapaaehtoistoiminnan haasteita sekä kaupallistamisen mahdollisuuksia hyödyntäen olemassa olevaa tutkimustietoa ja kirjallisuutta.
Työn empiirinen osuus toteutetaan haastattelemalla salibandyn 2-divisioonan ja jalkapallon 3-divisioonan seurojen toimihenkilöitä. Työssä esitellään erilaisia kaupallistamisen keinoja sekä pohditaan niiden soveltuvuutta alasarjaseurojen rajallisiin resursseihin.
Johtopäätöksissä analysoidaan haastatteluista saatua tietoa ja pyritään antamaan neuvoja alasarjaurheiluseurojen kaupallisen toiminnan kehittämiseksi.
Työn empiirinen osuus toteutetaan haastattelemalla salibandyn 2-divisioonan ja jalkapallon 3-divisioonan seurojen toimihenkilöitä. Työssä esitellään erilaisia kaupallistamisen keinoja sekä pohditaan niiden soveltuvuutta alasarjaseurojen rajallisiin resursseihin.
Johtopäätöksissä analysoidaan haastatteluista saatua tietoa ja pyritään antamaan neuvoja alasarjaurheiluseurojen kaupallisen toiminnan kehittämiseksi.