Tampereen seudun elämystalouden palveluntarjonnan nykytilakartoitus
Ervelius, Vili; Ovaskainen, Joona (2025)
Ervelius, Vili
Ovaskainen, Joona
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621129
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida Tampereen seudun elämys talouden nykytilaa. Kartoitus keskittyi matkailupalveluiden yhteistyömahdollisuuksiin ja kehitysnäkymiin. Tarkastelussa olivat majoitus-, elämys- ja kuljetuspalvelut sekä niiden potentiaali osana monitoimijapohjaisia matkailupaketteja alueen matkailukokemuksen parantamiseksi.
Tulokset osoittivat, että elämyspalveluiden tarjoajat olivat kiinnostuneita palveluiden paketoinnista, mutta suurten hotelliketjujen vähäinen osallistuminen rajoitti majoituspalveluiden potentiaalin kattavaa arviointia. Kartoitus korosti yhteistyön ja paketointimahdollisuuksien merkitystä matkailun kehittämisessä.
Työssä käsiteltiin myös Elämyspaja-työpajaa, jonka rooli oli edistää yhteistyöverkostojen muodostumista ja luoda uusia yhteistyömahdollisuuksia. Työpaja tarjosi osallistujille alustan ideoiden vaihtoon ja innovatiivisten yhteistyömahdollisuuksien rakentamiseen.
Johtopäätöksissä esitettiin toimenpiteitä alueen elämystalouden kehittämiseksi, kuten palveluntarjoajien yhteistyön vahvistaminen, kohdennettujen markkinointi strategioiden kehittäminen sekä monitoimijapohjaisten matkailupakettien edistäminen.
Tulokset osoittivat, että elämyspalveluiden tarjoajat olivat kiinnostuneita palveluiden paketoinnista, mutta suurten hotelliketjujen vähäinen osallistuminen rajoitti majoituspalveluiden potentiaalin kattavaa arviointia. Kartoitus korosti yhteistyön ja paketointimahdollisuuksien merkitystä matkailun kehittämisessä.
Työssä käsiteltiin myös Elämyspaja-työpajaa, jonka rooli oli edistää yhteistyöverkostojen muodostumista ja luoda uusia yhteistyömahdollisuuksia. Työpaja tarjosi osallistujille alustan ideoiden vaihtoon ja innovatiivisten yhteistyömahdollisuuksien rakentamiseen.
Johtopäätöksissä esitettiin toimenpiteitä alueen elämystalouden kehittämiseksi, kuten palveluntarjoajien yhteistyön vahvistaminen, kohdennettujen markkinointi strategioiden kehittäminen sekä monitoimijapohjaisten matkailupakettien edistäminen.