Rekisterien ja resonanssin opettaminen pop/jazz-laulun pienryhmässä
Havu, Niina (2025)
Havu, Niina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520758
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten rekisterejä ja resonanssia voitaisiin opettaa tehokkaasti pop/jazz-laulun pienryhmäopetuksessa. Tutkimuksessa etsittiin laulunopettajille erilaisia työkaluja, jotka mahdollistaisi-vat rekisterien ja resonanssin opettamisen ryhmässä huomioiden yksilölliset äänenkäytöntarpeet sekä ryhmä- ja yksilöopetuksen tasapainon. Tutkimuksen synnyn taustalla vaikuttivat ryhmämuotoisen instrumenttiopetuksen yleistyminen musiikkioppilaitoksissa sekä rekisterit- ja resonanssi -aiheen yksilöllisten erojen aiheuttamat haasteet laulun pienryhmäopetuksessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluiden avulla. Haastateltavina oli kaksi laulu-pedagogia, joilla on kokemusta rekisterien ja resonanssin opettamisesta pop/jazz-laulun pienryhmälle. Haastatteluiden avulla selvitettiin kokemuksia ja tietoa eri tavoista opettaa lauluryhmälle rekisterejä ja resonanssia.
Keskeisinä tuloksina tutkimuksesta nousi esille opettajan kyky tarkkailla ja analysoida lauluryhmäläisten laulamista ja toimintaa sekä variaation ja vaihtoehtojen tarjoaminen ääniharjoituksiin ja kappaleisiin. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää pop/jazz-laulun ryhmäopetuksessa. The aim of the study was to explore how vocal registers and resonance could be effectively taught in small group lessons of pop/jazz singing. The research sought to identify various tools for vocal teachers that would enable the teaching of registers and resonance in a group setting, while considering individual vocal needs and maintaining a balance between group and individual lessons. The study was motivated by the increasing prevalence of group-based instrumental lessons in music institutions, as well as the challenges posed by individual differences in vocal registers and resonance within small group singing lessons.
The research was conducted as a qualitative study using thematic interviews. Two vocal pedagogues with experience in teaching vocal registers and resonance in pop/jazz small group settings were interviewed. The interviews aimed to gather insights and experiences on different methods for teaching registers and resonance to vocal groups.
Key findings highlighted the teacher’s ability to observe and analyze the singing and behavior of group members, as well as the importance of offering variation and alternatives in vocal exercises and song choices. The results of the study can be applied in the group teaching of pop/jazz singing.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluiden avulla. Haastateltavina oli kaksi laulu-pedagogia, joilla on kokemusta rekisterien ja resonanssin opettamisesta pop/jazz-laulun pienryhmälle. Haastatteluiden avulla selvitettiin kokemuksia ja tietoa eri tavoista opettaa lauluryhmälle rekisterejä ja resonanssia.
Keskeisinä tuloksina tutkimuksesta nousi esille opettajan kyky tarkkailla ja analysoida lauluryhmäläisten laulamista ja toimintaa sekä variaation ja vaihtoehtojen tarjoaminen ääniharjoituksiin ja kappaleisiin. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää pop/jazz-laulun ryhmäopetuksessa.
The research was conducted as a qualitative study using thematic interviews. Two vocal pedagogues with experience in teaching vocal registers and resonance in pop/jazz small group settings were interviewed. The interviews aimed to gather insights and experiences on different methods for teaching registers and resonance to vocal groups.
Key findings highlighted the teacher’s ability to observe and analyze the singing and behavior of group members, as well as the importance of offering variation and alternatives in vocal exercises and song choices. The results of the study can be applied in the group teaching of pop/jazz singing.