KOULUIKÄISEN LAPSEN ADHD:N PSYKOEDUKATIIVINEN OHJAUS
Rintala, Ainokaisa; Rekola, Siiri (2025)
Rintala, Ainokaisa
Rekola, Siiri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621190
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Kouluikäisen lapsen ADHD:n psykoedukatiivinen ohjaus. Tarkoituksena oli selvittää ADHD-diagnoosin saaneen kouluikäisen lapsen ensimmäisen psykoedukatiivisen ohjauskäynnin sisältö ja merkitys. Tavoitteena oli tuottaa tietoa Kymenlaakson hyvinvointialueen kehityksellisten palveluiden käyttöön.
ADHD on yksi yleisimmistä lapsilla esiintyvistä neuropsykiatrisista häiriöistä,
jonka keskeisiä oireita ovat vaikeudet aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden säätelyssä sekä impulsiivisuus. ADHD on kehityksellinen häiriö, jonka taustalla
vaikuttavia tekijöitä ovat perinnöllinen alttius ja ympäristö. Oppimisvaikeuksien
sekä psyykkisten liitännäissairauksien esiintyminen ADHD:n rinnalla on
yleistä.
Työ toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja aineisto koostui kansainvälisistä, alle kymmenen vuotta vanhoista tutkimuksista. Työhön
otettiin mukaan yksi suomenkielinen yamk-opinnäyte sekä englannin kielellä
neljä tutkimusartikkelia, yksi hoitosuositus ja kolme alkuperäistutkimusta.
Tulosten perusteella psykoedukatiivinen ohjaus toimii keskeisenä hoitoprosessin käynnistäjänä. Se sisältää ADHD:hen liittyvän perustiedon jakamisen lisäksi vuorovaikutuksellisia elementtejä sekä yksilöllisten tekijöiden huomioimista ohjauksessa. Psykoedukatiivisen ohjauksen merkitys näyttäytyy lapsen
ja perheen hyvinvoinnissa monin tavoin. Se lisää ymmärrystä oireiden taustalla olevista tekijöistä, helpottaa arjen sujuvuutta ja perheen vuorovaikutusta.
Johtopäätöksenä todettiin psykoedukatiivisen ohjauksen olevan perusteltu tukimuoto kouluikäisen lapsen ADHD:n hoidolle. Huomiota kiinnitettiin myös
vanhempien osallistumisen tärkeyteen sekä ohjauksen jatkuvuuden merkitykseen. Jatkotutkimusaiheina esille nousi erityisesti lapsen näkökulman tutkiminen psykoedukatiivisesta ohjauksessa sekä tämän opinnäytetyön pohjalta ohjausmateriaalin kehittäminen.
ADHD on yksi yleisimmistä lapsilla esiintyvistä neuropsykiatrisista häiriöistä,
jonka keskeisiä oireita ovat vaikeudet aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden säätelyssä sekä impulsiivisuus. ADHD on kehityksellinen häiriö, jonka taustalla
vaikuttavia tekijöitä ovat perinnöllinen alttius ja ympäristö. Oppimisvaikeuksien
sekä psyykkisten liitännäissairauksien esiintyminen ADHD:n rinnalla on
yleistä.
Työ toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja aineisto koostui kansainvälisistä, alle kymmenen vuotta vanhoista tutkimuksista. Työhön
otettiin mukaan yksi suomenkielinen yamk-opinnäyte sekä englannin kielellä
neljä tutkimusartikkelia, yksi hoitosuositus ja kolme alkuperäistutkimusta.
Tulosten perusteella psykoedukatiivinen ohjaus toimii keskeisenä hoitoprosessin käynnistäjänä. Se sisältää ADHD:hen liittyvän perustiedon jakamisen lisäksi vuorovaikutuksellisia elementtejä sekä yksilöllisten tekijöiden huomioimista ohjauksessa. Psykoedukatiivisen ohjauksen merkitys näyttäytyy lapsen
ja perheen hyvinvoinnissa monin tavoin. Se lisää ymmärrystä oireiden taustalla olevista tekijöistä, helpottaa arjen sujuvuutta ja perheen vuorovaikutusta.
Johtopäätöksenä todettiin psykoedukatiivisen ohjauksen olevan perusteltu tukimuoto kouluikäisen lapsen ADHD:n hoidolle. Huomiota kiinnitettiin myös
vanhempien osallistumisen tärkeyteen sekä ohjauksen jatkuvuuden merkitykseen. Jatkotutkimusaiheina esille nousi erityisesti lapsen näkökulman tutkiminen psykoedukatiivisesta ohjauksessa sekä tämän opinnäytetyön pohjalta ohjausmateriaalin kehittäminen.