Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Koulupoissaolomallin käyttäminen 4.-6.-luokkalaisilla

Välimaa, Vilma; Toropainen, Eetu (2025)

 
Avaa tiedosto
Toropainen_Valimaa.pdf (931.2Kt)
Lataukset: 


Välimaa, Vilma
Toropainen, Eetu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621226
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään sitä, kuinka Mertalan koulun luokanopettajat hyödyntävät Savonlinnan kaupungin koulupoissaolomallia. Opinnäytetyö selvittää sitä, onko opettajilla poissaolomallin ulkopuolisia keinoja puuttua koulupoissaoloihin. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös kirjoittaa koulupoissaoloista valtakunnallisena ilmiönä sekä koulupoissaolojen ennaltaehkäisystä.

Tutkimuskysymykset opinnäytetyössä ovat: Kuinka Mertalan koulun 4.–6.-luokkalaisten opettajat käyttävät Savonlinnan kaupungin koulupoissaolomallia? Onko Mertalan koulun 4.–6.-luokkalaisten luokanopettajilla Savonlinnan kaupungin koulupoissaolomallin ulkopuolisia keinoja puuttua koulupoissaoloihin? Mitä syitä koulupoissaolojen taustalla voi olla? Kuinka koulupoissaoloja voi ennaltaehkäistä? Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä. Kysely sai kahdeksan luokanopettajan vastaukset.

Savonlinnan kaupungilla on opinnäytetyön teon hetkellä käytössään kyselyn vastausten perusteella toimiva malli koulupoissaoloihin puuttumiseen ja niiden ennaltaehkäisyyn. Mertalan koulun luokanopettajien tietoisuus mallista on hyvällä tasolla, ja kaikki ovat hyödyntäneet koulupoissaolomallia työssään. Koulupoissaolotilanteissa yhteistyötä tehdään moniammatillisesti esimerkiksi rehtorin sekä kuraattorin kanssa. Oppilaan läheisten kanssa tehty yhteistyö on merkityksellistä koulupoissaoloihin puuttumisessa ja niiden ennaltaehkäisyssä. Suurin osa kyselyyn vastanneista luokanopettajista on havainnut koulupoissaolojen lisääntyneen viime vuosina. Koulupoissaolomallin ulkopuolisista keinoista nousi esiin turvallisen ja viihtyisän työympäristön luominen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste