Koulupoissaolomallin käyttäminen 4.-6.-luokkalaisilla
Välimaa, Vilma; Toropainen, Eetu (2025)
Välimaa, Vilma
Toropainen, Eetu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621226
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään sitä, kuinka Mertalan koulun luokanopettajat hyödyntävät Savonlinnan kaupungin koulupoissaolomallia. Opinnäytetyö selvittää sitä, onko opettajilla poissaolomallin ulkopuolisia keinoja puuttua koulupoissaoloihin. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös kirjoittaa koulupoissaoloista valtakunnallisena ilmiönä sekä koulupoissaolojen ennaltaehkäisystä.
Tutkimuskysymykset opinnäytetyössä ovat: Kuinka Mertalan koulun 4.–6.-luokkalaisten opettajat käyttävät Savonlinnan kaupungin koulupoissaolomallia? Onko Mertalan koulun 4.–6.-luokkalaisten luokanopettajilla Savonlinnan kaupungin koulupoissaolomallin ulkopuolisia keinoja puuttua koulupoissaoloihin? Mitä syitä koulupoissaolojen taustalla voi olla? Kuinka koulupoissaoloja voi ennaltaehkäistä? Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä. Kysely sai kahdeksan luokanopettajan vastaukset.
Savonlinnan kaupungilla on opinnäytetyön teon hetkellä käytössään kyselyn vastausten perusteella toimiva malli koulupoissaoloihin puuttumiseen ja niiden ennaltaehkäisyyn. Mertalan koulun luokanopettajien tietoisuus mallista on hyvällä tasolla, ja kaikki ovat hyödyntäneet koulupoissaolomallia työssään. Koulupoissaolotilanteissa yhteistyötä tehdään moniammatillisesti esimerkiksi rehtorin sekä kuraattorin kanssa. Oppilaan läheisten kanssa tehty yhteistyö on merkityksellistä koulupoissaoloihin puuttumisessa ja niiden ennaltaehkäisyssä. Suurin osa kyselyyn vastanneista luokanopettajista on havainnut koulupoissaolojen lisääntyneen viime vuosina. Koulupoissaolomallin ulkopuolisista keinoista nousi esiin turvallisen ja viihtyisän työympäristön luominen.
Tutkimuskysymykset opinnäytetyössä ovat: Kuinka Mertalan koulun 4.–6.-luokkalaisten opettajat käyttävät Savonlinnan kaupungin koulupoissaolomallia? Onko Mertalan koulun 4.–6.-luokkalaisten luokanopettajilla Savonlinnan kaupungin koulupoissaolomallin ulkopuolisia keinoja puuttua koulupoissaoloihin? Mitä syitä koulupoissaolojen taustalla voi olla? Kuinka koulupoissaoloja voi ennaltaehkäistä? Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä. Kysely sai kahdeksan luokanopettajan vastaukset.
Savonlinnan kaupungilla on opinnäytetyön teon hetkellä käytössään kyselyn vastausten perusteella toimiva malli koulupoissaoloihin puuttumiseen ja niiden ennaltaehkäisyyn. Mertalan koulun luokanopettajien tietoisuus mallista on hyvällä tasolla, ja kaikki ovat hyödyntäneet koulupoissaolomallia työssään. Koulupoissaolotilanteissa yhteistyötä tehdään moniammatillisesti esimerkiksi rehtorin sekä kuraattorin kanssa. Oppilaan läheisten kanssa tehty yhteistyö on merkityksellistä koulupoissaoloihin puuttumisessa ja niiden ennaltaehkäisyssä. Suurin osa kyselyyn vastanneista luokanopettajista on havainnut koulupoissaolojen lisääntyneen viime vuosina. Koulupoissaolomallin ulkopuolisista keinoista nousi esiin turvallisen ja viihtyisän työympäristön luominen.