The White Lotus -sarjan vaikutukset matkakohteen valintaan
Luoto, Mona (2025)
Luoto, Mona
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060521001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060521001
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan, kuinka The White Lotus -sarja on vaikuttanut suomalaisten matkailijoiden kiinnostukseen sarjan kuvauspaikkoja kohtaan sekä mahdollisesti heidän matkakohteen valintaansa. Tavoitteena oli selvittää, mitkä sarjan elementit vaikuttavat matkustushaluun ja millä tavoin sarja toimii inspiraation lähteenä.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään elokuvamatkailua ja siihen vaikuttavia tekijöitä, matkakohteen imagoa ja sen muodostumista, sekä matkailijan päätöksentekoprosessia. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella kyselyllä ja täydentävillä haastatteluilla.
Tulokset osoittavat, että sarja ei toimi suorana matkustamispäätöksen laukaisijana, mutta se vahvistaa olemassa olevia matkustushaaveita ja synnyttää positiivisia mielikuvia kohteista. Sarjan visuaalisuus, maisemat ja tunnelma koettiin erityisen merkittävinä vetovoimatekijöinä. Tulokset tarjoavat hyödyllistä tietoa matkailumarkkinoinnin ja mediatuotannon käyttöön, erityisesti audiovisuaalisen sisällön roolista matkustustarpeen herättäjänä.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään elokuvamatkailua ja siihen vaikuttavia tekijöitä, matkakohteen imagoa ja sen muodostumista, sekä matkailijan päätöksentekoprosessia. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella kyselyllä ja täydentävillä haastatteluilla.
Tulokset osoittavat, että sarja ei toimi suorana matkustamispäätöksen laukaisijana, mutta se vahvistaa olemassa olevia matkustushaaveita ja synnyttää positiivisia mielikuvia kohteista. Sarjan visuaalisuus, maisemat ja tunnelma koettiin erityisen merkittävinä vetovoimatekijöinä. Tulokset tarjoavat hyödyllistä tietoa matkailumarkkinoinnin ja mediatuotannon käyttöön, erityisesti audiovisuaalisen sisällön roolista matkustustarpeen herättäjänä.