Verkkolehti Originelli verkkotiedottamisen välineenä
Nevala, Juulia (2015)
Nevala, Juulia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504224790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504224790
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka tärkeä verkkotiedottamisen kanava verkkolehti Originelli on Oriflame-edustajille. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa verkkolehden ansioita ja kehittämiskohteita. Opinnäytetyön toimeksiantaja kosmetiikkayritys Oriflame toivoi mahdollisia käytännön kehittämisehdotuksia verkkolehden parantamiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin pääasiassa verkkoviestintää ja hyvän verkkolehden ominaisuuksia. Teoriaosuus nojautui vahvasti kirjallisuuslähteisiin. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu koostui neljästä pääteemasta: verkkolehden sisältö, käytettävyys, visuaalisuus ja käyttö. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna Oriflamen kauneuspysäkillä Porissa. Haastatteluun osallistui kuusi Oriflame-edustajaa eri jäsentasoilta. Haastattelu nauhoitettiin, jonka jälkeen aineisto litteroitiin tekstimuotoon ja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus tehtiin, jotta Oriflame saisi tietoja verkkolehti Originellin kehittämiseksi. Kaikkiin tutkimuskysymyksiin saatiin vastauksia. Verkkolehti Originelli koettiin merkittäväksi työvälineeksi ja tärkeäksi sisäisen viestinnän kanavaksi. Verkkolehden ansioiksi koettiin yleisilme sekä onnistuneet värivalinnat ja kuvat. Edustajat kokivat Originellin hyödylliseksi ja sen käyttökokemukseen oltiin varsin tyytyväisiä.
Edustajat löysivät myös kehittämiskohteita. He kokivat, että verkkolehden sisältöä tulisi selkeyttää ja monipuolistaa. Lisäksi todettiin, että verkkolehden tunnettuutta pitäisi parantaa ja tiedonhakua sivustolla helpottaa. Etusivuille kaivattiin yhtenäistä ilmettä. Edustajat totesivat, että mikäli verkkolehti olisi vieläkin käyttökelpoisempi, se olisi entistä tärkeämpi työväline ja viestintäkanava. Tutkimustuloksiin perustuen verkkolehden kehittäminen olisi perusteltua, jotta se auttaisi edustajia suoriutumaan myyntityöstään jatkossa entistä paremmin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin pääasiassa verkkoviestintää ja hyvän verkkolehden ominaisuuksia. Teoriaosuus nojautui vahvasti kirjallisuuslähteisiin. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu koostui neljästä pääteemasta: verkkolehden sisältö, käytettävyys, visuaalisuus ja käyttö. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna Oriflamen kauneuspysäkillä Porissa. Haastatteluun osallistui kuusi Oriflame-edustajaa eri jäsentasoilta. Haastattelu nauhoitettiin, jonka jälkeen aineisto litteroitiin tekstimuotoon ja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus tehtiin, jotta Oriflame saisi tietoja verkkolehti Originellin kehittämiseksi. Kaikkiin tutkimuskysymyksiin saatiin vastauksia. Verkkolehti Originelli koettiin merkittäväksi työvälineeksi ja tärkeäksi sisäisen viestinnän kanavaksi. Verkkolehden ansioiksi koettiin yleisilme sekä onnistuneet värivalinnat ja kuvat. Edustajat kokivat Originellin hyödylliseksi ja sen käyttökokemukseen oltiin varsin tyytyväisiä.
Edustajat löysivät myös kehittämiskohteita. He kokivat, että verkkolehden sisältöä tulisi selkeyttää ja monipuolistaa. Lisäksi todettiin, että verkkolehden tunnettuutta pitäisi parantaa ja tiedonhakua sivustolla helpottaa. Etusivuille kaivattiin yhtenäistä ilmettä. Edustajat totesivat, että mikäli verkkolehti olisi vieläkin käyttökelpoisempi, se olisi entistä tärkeämpi työväline ja viestintäkanava. Tutkimustuloksiin perustuen verkkolehden kehittäminen olisi perusteltua, jotta se auttaisi edustajia suoriutumaan myyntityöstään jatkossa entistä paremmin.