Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Brändikirjan suunnittelu ja toteutus Porin yleisurheilun aikuisurheiluryhmälle

Jäntti, Jaakko (2025)

Avaa tiedosto
jantti_jaakko.pdf (21.92Mt)
Lataukset: 


Jäntti, Jaakko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060721434
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä esitellään suomalaisen aikuisyleisurheilun historiikki ja lajivalikoima lyhyesti. Lopputyön tarkoituksena oli selvittää, miten aikuisyleisurheilu pärjää ja erottuu alati kiihtyvässä kilpailussa ihmisten vapaa-ajasta, ja miten yleisurheilu voitaisiin palauttaa harrastamisen matalan kynnyksen kautta merkittäväksi lajikokonaisuudeksi, jolla suomalaisia pystytään motivoimaan liikkeelle tulevaisuudessa.

Kehittämistyön tavoitteena oli laatia Porin yleisurheilu ry:n toimeksiannosta seuralle suunniteltava brändikirja, jonka elementteihin sisällytetään visuaalisen ohjeiston lisäksi seuran arvoja, tarina ja äänensävy, jolla seura erottuu liikuntasektorilla edukseen. Tavoitteena oli koostaa kokonaisuus, joka on samalla sekä uskottava, uusia jäseniä houkutteleva mutta myös sisäiseen käyttöön soveltuva ohjekirja, miten seura viestii itsestään yhä kiihtyvässä informaatiotulvassa, ja miten seuran brändi voitaisiin nostaa datavirrasta näkyväksi toimijaksi.

Opinäytetyön kehittämistyön menetelminä hyödynnettiin haastattelu- ja vertailututkimusta. Nämä osoittautuivat parhaimmiksi vaihtoehdoiksi kerätä tutkimustietoa, sillä kyselytutkimus olisi voinut jäädä liian suppeaksi menetelmäksi. Kehittämisprosessin aikana selvitettiin aikuisyleisurheilun nykytilaa, liikkumattomuuden yhteiskunnallista hintaa sekä elementtejä, joita opinnäytetyön lopputuotoksena rakentuvasta brändikirjasta tulisi löytyä.

Opinnäytetyön lopputuloksena valmistui brändikirja, jonka kehittämisprosessi kuvataan ja avataan tässä opinnäytetyössä. Brändikirjan sisältöä analysoidaan ja avataan tässä opinnäytetyössä niin laajasti kuin se on tarpeellista. Kehittämistyön aikana haastateltiin aikuisurheilun veteraaneja, harrastajia, tavoitteellisesti kilpailevia urheilijoita sekä toimeksiantajan edustajia.

Vertailututkimusta tehtiin laajasti eri organisaatioiden julkaisemien brändikirjojen kesken. Vertailututkimukseen otettiin mukaan viisi sisällöltään eri laajuista brändikirjaa, joita vertailtiin tämän opinnäytetyön tuotoksena valmistuvaan versioon. Toimeksiantaja piti brändikirjaa hienona avauksena ja toivoi, että brändikirjaa voisi vielä laajentaa tarinan ja videoteknisten elementtien osalta seuraavassa 2.0-versiossa.

Brändikirjaa tullaan käyttämään osana Porin yleisurheilun markkinointiviestintää. Se tulee toimimaan ohjekirjana myös seuran sisäisessä käytössä sekä ohjeistuksena toimijoille, jotka tarvitsevat seuran graafista ohjeistoa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste