Poissaolon polku ja paluu kouluun: koulupoissaolot lastensuojelun avohuollossa
Korpela, Veera; Virta, Heidi (2025)
Korpela, Veera
Virta, Heidi
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060721394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060721394
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä ymmärrystä koulupoissaolojen taustatekijöistä ja kouluun kiinnittymisen ulottuvuuksista sekä tuottaa käytännönläheinen opas ongelmallisten koulupoissaolojen vähentämiseen. Kehittämistyö toteutettiin yhteistyössä lastensuojelun avopalveluita tuottavan Poutapolku Oy:n
kanssa, kohderyhmänä ovat sekä huoltajat että työntekijät. Opinnäytetyön tietoperusta laadittiin systemaattisen ja manuaalisen tiedonhaun avulla ajankohtaista tutkimustietoa ja tilastoja hyödyntäen.
Työssä käsitellään koulupoissaolojen ilmenemismuotoja, taustatekijöitä ja varhaisia hälytysmerkkejä sekä kouluun kiinnittymisen tunneperäisiä, toiminnallisia ja kognitiivisia ulottuvuuksia. Oppaan sisällön suunnittelussa hyödynnettiin
muun muassa Hemmasittare- ja KouluKunnossa-malleja. Kehittämisessä käytettiin lineaarista mallia, jonka mukaisesti opinnäytetyöprosessi eteni tavoitteen määrittelystä, suunnitteluun ja toteutukseen sekä viimeisenä päättämiseen ja arviointiin. Tuotettu opas sisältää konkreettisia työskentelyohjeita ja
menetelmiä erityisesti koulun ulkopuolisten ammattilaisten käyttöön.
Kyselyjä hyödynnettiin työntekijöiden tarpeiden kartoittamiseen sekä kokemusten ja palautteen keräämiseen. Opas koettiin vastaajien mukaan selkeäksi, informatiiviseksi ja käytännölliseksi työkaluksi koululäsnäolon tukemisessa. Se tarjoaa selkeän rakenteen työskentelyn etenemiseen ja tukee kodin
ja koulun välistä yhteistyötä. Johtopäätöksenä todetaan, että koulupoissaolojen taustasyiden tarkka kartoitus ja avoin yhteistyö koulun kanssa ovat keskeisiä tukitoimien kohdentamisessa. Opas vastaa tunnistettuun tarpeeseen ja
täydentää olemassa olevaa materiaalia koulupoissaolojen ehkäisemisestä
koulun ulkopuolisesta näkökulmasta.
Asiasanat: koulupoissaolot, koulunkäynti, kouluun kiinnittyminen, lastensuojelun avohuollon palvelut, perhetyö
kanssa, kohderyhmänä ovat sekä huoltajat että työntekijät. Opinnäytetyön tietoperusta laadittiin systemaattisen ja manuaalisen tiedonhaun avulla ajankohtaista tutkimustietoa ja tilastoja hyödyntäen.
Työssä käsitellään koulupoissaolojen ilmenemismuotoja, taustatekijöitä ja varhaisia hälytysmerkkejä sekä kouluun kiinnittymisen tunneperäisiä, toiminnallisia ja kognitiivisia ulottuvuuksia. Oppaan sisällön suunnittelussa hyödynnettiin
muun muassa Hemmasittare- ja KouluKunnossa-malleja. Kehittämisessä käytettiin lineaarista mallia, jonka mukaisesti opinnäytetyöprosessi eteni tavoitteen määrittelystä, suunnitteluun ja toteutukseen sekä viimeisenä päättämiseen ja arviointiin. Tuotettu opas sisältää konkreettisia työskentelyohjeita ja
menetelmiä erityisesti koulun ulkopuolisten ammattilaisten käyttöön.
Kyselyjä hyödynnettiin työntekijöiden tarpeiden kartoittamiseen sekä kokemusten ja palautteen keräämiseen. Opas koettiin vastaajien mukaan selkeäksi, informatiiviseksi ja käytännölliseksi työkaluksi koululäsnäolon tukemisessa. Se tarjoaa selkeän rakenteen työskentelyn etenemiseen ja tukee kodin
ja koulun välistä yhteistyötä. Johtopäätöksenä todetaan, että koulupoissaolojen taustasyiden tarkka kartoitus ja avoin yhteistyö koulun kanssa ovat keskeisiä tukitoimien kohdentamisessa. Opas vastaa tunnistettuun tarpeeseen ja
täydentää olemassa olevaa materiaalia koulupoissaolojen ehkäisemisestä
koulun ulkopuolisesta näkökulmasta.
Asiasanat: koulupoissaolot, koulunkäynti, kouluun kiinnittyminen, lastensuojelun avohuollon palvelut, perhetyö