Varhaiskasvatuksen leikkipedagogiikka ulkotoiminnassa : leikki ja leikillisyys kasvattajan työtapana
Kyckling, Pirjo (2025)
Kyckling, Pirjo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060721444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060721444
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on kehittämistyö. Kehittämistyö on työelämälähtöinen ja työelämäkumppanina on mikkeliläinen päiväkoti. Kehittämisen tehtävänä oli päiväkodin ulkopedagogiikan lisääminen nykyisestä, jotta ulkoilun ja pihan mahdollisuudet tulisivat käyttöön ja kasvattajien rooli aktiivisena leikittäjänä ja liikuttajana selkeytyisi. Kehittämistyön tuotoksena syntyi ulkotoimintasuunnitelma päiväkodille. Se toteutettiin tuotekehittelymallin avulla. Kehittämistyön osallistujina olivat päiväkodin kasvattajat, jotka osallistuivat oman työnsä kehittämiseen tuottamalla aineistoa ulkotoimintasuunnitelmaa varten. Työelämäkumppani sai käyttöönsä konkreettisen työvälineen ulkotoiminnan toteuttamiseen yhteisten käytäntöjen mukaisesti. Päiväkodin lapset hyötyvät aktiivisesta ulkotoiminnasta.
Opinnäytetyön tietoperustassa avataan leikin ja leikillisyyden merkitystä keskeisenä aikuisen työvälineenä. Tietoperustassa käsitellään myös aikuisen roolia leikissä ja ulkoleikkien merkitystä.
Kehittämistyön menetelmänä käytettiin ideariihi-menetelmää. Ideariihi toteutettiin työyhteisön yhteisessä suunnittelupäivässä, jossa tuotoksen yhteistoiminnallinen suunnittelu alkoi ja aineiston kokoaminen tapahtui. Siinä oli paikalla lähes kaikki työntekijät. Ideariihen ajatukset ja jatkossa toteutettavan ulkotoiminnan ideat kirjattiin Flinga Wall -verkkosovellukseen, josta ne kirjattiin muistiin. Laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä ja luokiteltiin tiiviimmiksi aihealueiksi. Ulkotoimintasuunnitelman runko muodostui näistä aihealueista.
Ulkotoimintasuunnitelma, johon avattiin aikuisen roolit ja yhteiset käytännöt, yhteisten leikkien lisääminen, liikkumisen lisääminen, leikkiympäristöjen selkeyttäminen ja oppimisen alueiden esiin tuominen ulkoiluissa jäi päiväkodin käyttöön oltuaan kokeilukäytössä neljättä viikkoa. Kokeilun jälkeen kerättiin palaute. Palaute ulkotoimintasuunnitelmasta oli myönteistä ja aikuisen aktiivista työtapaa vahvistavaa, mutta sen käyttöönoton haasteita oli myös havaittu. Aikuisen aktiivinen leikkitoiminta lisäsi lasten liikkumista ja iloa. Suunnitelma jäi osaksi päiväkodin arkea. Sen muokkaaminen jatkossa on mahdollista, jotta se hyödyttäisi laajemminkin varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa avataan leikin ja leikillisyyden merkitystä keskeisenä aikuisen työvälineenä. Tietoperustassa käsitellään myös aikuisen roolia leikissä ja ulkoleikkien merkitystä.
Kehittämistyön menetelmänä käytettiin ideariihi-menetelmää. Ideariihi toteutettiin työyhteisön yhteisessä suunnittelupäivässä, jossa tuotoksen yhteistoiminnallinen suunnittelu alkoi ja aineiston kokoaminen tapahtui. Siinä oli paikalla lähes kaikki työntekijät. Ideariihen ajatukset ja jatkossa toteutettavan ulkotoiminnan ideat kirjattiin Flinga Wall -verkkosovellukseen, josta ne kirjattiin muistiin. Laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä ja luokiteltiin tiiviimmiksi aihealueiksi. Ulkotoimintasuunnitelman runko muodostui näistä aihealueista.
Ulkotoimintasuunnitelma, johon avattiin aikuisen roolit ja yhteiset käytännöt, yhteisten leikkien lisääminen, liikkumisen lisääminen, leikkiympäristöjen selkeyttäminen ja oppimisen alueiden esiin tuominen ulkoiluissa jäi päiväkodin käyttöön oltuaan kokeilukäytössä neljättä viikkoa. Kokeilun jälkeen kerättiin palaute. Palaute ulkotoimintasuunnitelmasta oli myönteistä ja aikuisen aktiivista työtapaa vahvistavaa, mutta sen käyttöönoton haasteita oli myös havaittu. Aikuisen aktiivinen leikkitoiminta lisäsi lasten liikkumista ja iloa. Suunnitelma jäi osaksi päiväkodin arkea. Sen muokkaaminen jatkossa on mahdollista, jotta se hyödyttäisi laajemminkin varhaiskasvatuksessa.