Perehdytyssuunnitelma: vuokratyöntekijän perehdyttäminen OmaSp Stadionin ravintolapalveluihin ottelutapahtumissa
Juurakko, Juha; Kilpeläinen, Sanna (2025)
Juurakko, Juha
Kilpeläinen, Sanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621208
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää selkeä ja käytännönläheinen perehdytyssuunnitelma OmaSp Stadionin ravintolapalveluissa työskenteleville vuokratyöntekijöille ottelutapahtumia varten. Taustalla oli tarve yhtenäistää perehdytyskäytännöt ja parantaa työntekijöiden sopeutumista nopeasti vaihtuvassa työympäristössä. Selvitettiin, miten perehdytys nykyisellään koettiin vuokratyöntekijöiden, perehdyttäjien ja vakituisen henkilöstön näkökulmasta sekä millaisia taloudellisia vaikutuksia perehdytyksellä oli yrityksen toimintaan. Tutkimuskysymyksenä oli: Miten vuokratyöntekijät tulisi perehdyttää ravintolapalveluihin OmaSp stadionin ottelutapahtumissa?
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin teemahaastatteluja aineiston keruumenetelmänä. Haastattelut kohdistettiin vuokratyöntekijöihin, perehdyttäjiin sekä ravintolapalveluiden vakituiseen henkilökuntaan. Haastatteluvastauksista analysoitiin kokemuksia perehdytyksen toimivuudesta ja kehityskohdista.
Tulosten mukaan onnistunut perehdytys nopeutti työn omaksumista, paransi työmotivaatiota, lisäsi asiakastyytyväisyyttä ja vähensi virheitä. Suurimmiksi haasteiksi havaittiin perehdytyksen epäyhtenäisyys, perehdyttäjien vaihtelevat taidot ja puutteellinen dokumentointi. Näiden perusteella laadittiin yhtenäinen perehdytysmalli, joka tukee työn sujuvaa aloitusta, yhdenvertaista kohtelua ja turvallista työympäristöä. Lopputuloksena syntynyt perehdytysmalli on helposti käyttöönotettavissa ja soveltuu kokeneempien työntekijöiden tueksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin teemahaastatteluja aineiston keruumenetelmänä. Haastattelut kohdistettiin vuokratyöntekijöihin, perehdyttäjiin sekä ravintolapalveluiden vakituiseen henkilökuntaan. Haastatteluvastauksista analysoitiin kokemuksia perehdytyksen toimivuudesta ja kehityskohdista.
Tulosten mukaan onnistunut perehdytys nopeutti työn omaksumista, paransi työmotivaatiota, lisäsi asiakastyytyväisyyttä ja vähensi virheitä. Suurimmiksi haasteiksi havaittiin perehdytyksen epäyhtenäisyys, perehdyttäjien vaihtelevat taidot ja puutteellinen dokumentointi. Näiden perusteella laadittiin yhtenäinen perehdytysmalli, joka tukee työn sujuvaa aloitusta, yhdenvertaista kohtelua ja turvallista työympäristöä. Lopputuloksena syntynyt perehdytysmalli on helposti käyttöönotettavissa ja soveltuu kokeneempien työntekijöiden tueksi.