Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Saavutettavuus verkkokaupassa - Vaikutus käyttäjäkokemukseen ja myyntiin

Arenius, Anna (2025)

 
Avaa tiedosto
Arenius_Anna.pdf (1.032Mt)
Lataukset: 


Arenius, Anna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621331
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia verkkokaupan saavutettavuuden vaikutusta sen käyttökokemukseen sekä konversioon. Samalla tarkoituksena on teettää verkkokaupan kehittäjille seloste siitä, miten verkkokaupasta on mahdollista saada rakenteellisesti sekä visuaalisesti saavutettava mahdollisimman monelle käyttäjälle heidän rajoitteistaan riippumatta. Opinnäytetyön päätavoitteena on informoida verkkokaupan kehittäjiä verkkokaupan saavutettavuudesta sekä rohkaista heitä tekemään töitä saavutettavuusongelman eteen, jonka avulla on mahdollista saavuttaa uusia asiakkaita verkkokaupalle.

Opinnäytetyön tilasi yritys DragDrop Solutions Oy tutkiakseen saavutettavuuden vaikutusta käyttäjien ostopäätöksiin sekä saavutettavuuden toteuttamista verkkokaupoissa. Tutkimus perustettiin tehtyyn kyselyyn sekä tekemällä kirjallinen selvitys siitä, mitä verkkopalveluiden saavutettavuuden luomisessa tulisi ottaa huomioon.

Työn teoriaosuudessa perehdytään saavutettavuuden lainsäädäntöön sekä sen merkitykseen kestävässä kehityksessä. Teoriassa perehdytään myös siihen, miten saavutettavuus on mahdollista toteuttaa käymällä läpi sen rakennetta sekä visuaalisuutta saavutettavuuden näkökulmasta. Samalla avataan myös yleisimmät apuvälineet verkkosivujen käyttämiselle sekä saavutettavuuden testaamisen suorittaminen verkkokaupassa. Teoriaosuuden tueksi opinnäytetyössä toteutettiin saavutettavuuskysely verkkokauppojen toiminnasta siihen sopivalle kohderyhmälle. Kysely toteutettiin verkossa jaettavana Webropol-kyselynä. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia kokemuksia kohderyhmällä on verkkokauppojen saavutettavuudesta yleisesti ja miten verkkokauppojen saavutettavuus on vaikuttanut heidän ostopäätöksiinsä. Kyselyn avulla pyrittiin tekemään selvitys toimeksiantajalle siitä, kuinka suuri merkitys saavutettavuudella verkkokaupassa on.

Opinnäytetyöprosessin aikana selvisi, että verkkokaupan saavutettavuuden eteen tehdään koko ajan enemmän kehitystyötä, mutta vaaditut standardit eivät vielä toteudu suuressa osassa palveluita. Suurelle osalle saavutettavia palveluita tarvitseville tulee edelleen eteen saavutettavuuteen liittyviä ongelmia usein. Tarve saavutettaville verkkosivustoille on kuitenkin suuri esimerkiksi vammaisille ja ikääntyville henkilöille. Digitaalisten palveluiden suosio on noussut merkittävällä tavalla, mikä luo entistä enemmän painetta verkkopalveluiden tarjoajille luoda entistä saavutettavampia palveluita. Saavutettavuuteen liittyvien ongelmien tulisi kuitenkin muuttua parempaan päin kesällä 2025 astuvan EU:n saavutettavuusdirektiivin myötä, joka tulee vaatimaan saavutettavia palveluita verkkokaupoilta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste