Perehdytyskansio : työfysioterapeuttien perehdytyskansion tekeminen työverveyshuollon organisaatioon
Kaleva, Teppo (2014)
Kaleva, Teppo
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504154394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504154394
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa perehdytyskansio työterveyshuollon organisaatioon. Organisaatio on perustettu entisen Loimaan kansanterveystyön kuntayhtymän pohjille ja siihen on yhdistetty lähikuntia. Perehdytyskansion tavoitteena oli yhdenmukaistaa toimintatavat ja tuoda laatuajattelua toimintaan. Perehdytyskansio on suunnattu työyhteisön käyttöön, jolloin sitä voidaan käyttää jokapäiväisessä työssä tarkennettaessa Työterveyspalvelu Työkympin toimintaa ja yhteisiä toimintatapoja.
Perehdytyskansion tarve oli noussut pikkuhiljaa esille arkisessa työssä. Työterveyshuollossa toimii yhteistyössä monia ammattiryhmiä, välillä myös itsenäistä työtä tehden. Tätä taustaa varten on hyödyllistä olla olemassa kansio, josta jokainen työntekijä voi käydä tarvittaessa selvittämässä työmenetelmiä joita työfysioterapeutti tekee.
Perehdytyskansion merkitystä selvitettiin tekemällä kysely henkilöstölle (liite 1), jonka vastauksia analysoimalla pyrittiin tekemään kansiosta käytännöllinen, ja että siitä löytyy vastaukset ja ohjeistukset arkipäivän kysymyksiin työelämässä. Analysoimalla kyselyn vastauksia sisällönanalyysimenetelmällä, voidaan perehdytyskansion sisältö saada vastaamaan käytännön tarpeita. Työssä on käytetty tutkimuksellisen kehittämistoiminnan metodologiaa ja johtoajatuksena on ollut abduktiivinen päättely. Tällä menetelmällä teoriapohjan ja käytännön tiedot limittyvät toinen toisiinsa eivätkä sulje kumpaakaan pois.
Kehittämistyön vaikutus näkyy aineistossa, mistä perehdytyskansion sisältö koostuu ja millaisiin käyttötilanteisiin se on suunnattu. Kansiota voidaan käyttää myös opetustarkoituksessa työyhteisössä, jossa sovitaan uusista toimintatavoista. Kun organisaation tuleva toimintamalli on saatu ratkaistua, kehittämistä toimintatapojen yhtenäistämiseksi voidaan jatkaa ammatillisen yhteistyön kehittämisellä.
Perehdytyskansion tarve oli noussut pikkuhiljaa esille arkisessa työssä. Työterveyshuollossa toimii yhteistyössä monia ammattiryhmiä, välillä myös itsenäistä työtä tehden. Tätä taustaa varten on hyödyllistä olla olemassa kansio, josta jokainen työntekijä voi käydä tarvittaessa selvittämässä työmenetelmiä joita työfysioterapeutti tekee.
Perehdytyskansion merkitystä selvitettiin tekemällä kysely henkilöstölle (liite 1), jonka vastauksia analysoimalla pyrittiin tekemään kansiosta käytännöllinen, ja että siitä löytyy vastaukset ja ohjeistukset arkipäivän kysymyksiin työelämässä. Analysoimalla kyselyn vastauksia sisällönanalyysimenetelmällä, voidaan perehdytyskansion sisältö saada vastaamaan käytännön tarpeita. Työssä on käytetty tutkimuksellisen kehittämistoiminnan metodologiaa ja johtoajatuksena on ollut abduktiivinen päättely. Tällä menetelmällä teoriapohjan ja käytännön tiedot limittyvät toinen toisiinsa eivätkä sulje kumpaakaan pois.
Kehittämistyön vaikutus näkyy aineistossa, mistä perehdytyskansion sisältö koostuu ja millaisiin käyttötilanteisiin se on suunnattu. Kansiota voidaan käyttää myös opetustarkoituksessa työyhteisössä, jossa sovitaan uusista toimintatavoista. Kun organisaation tuleva toimintamalli on saatu ratkaistua, kehittämistä toimintatapojen yhtenäistämiseksi voidaan jatkaa ammatillisen yhteistyön kehittämisellä.