Leikissä kaikki on mahdollista - tutkimus leikin merkityksistä ja kehittämisestä varhaiskasvatuksessa
Houni, Anja (2025)
Houni, Anja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060721405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060721405
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin leikin merkityksiä ja kehittämistä yksittäisessä päiväkodissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin leikkiä osana kestävää kehitystä sekä sen mahdollisuuksia lasten hyvinvoinnin tukena ja osana mielenterveyttä. Varhaiskasvattajien ottamat leikkiroolit ja näkemykset vaikuttavat päiväkodin leikkikulttuuriin nyt ja tulevaisuudessa. Tämän tutkimuksen avulla pyrittiin tunnistamaan ja kehittämään yksittäisen päiväkodin toimintatapojen ja oppimisympäristöjen suhdetta leikkiin.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselytutkimuksena päiväkodissa työskenteleville varhaiskasvatuksen opettajille ja lastenhoitajille. Kohderyhmään kuului yhteensä 21 kasvattajaa. Kysely sisälsi 13 kysymystä, ja siihen vastaaminen sisältyi työaikaan. Osa kysymyksistä oli monivalintakysymyksiä ja osa avoimia kysymyksiä. Kysymysten avulla tutkittiin kasvattajien asennetta ja suhtautumista leikkiin sekä rooleja leikissä, tarkasteltiin leikkikulttuuria ja leikkiympäristöä varhaiskasvatuksessa sekä annettiin tilaa kasvattajien omille ideoille. Lähtökohtana kysymyksille oli kestävän kehityksen näkökulma. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 11 kasvattajaa, joista 8 työskenteli varhaiskasvatuksen lastenhoitajana ja 3 varhaiskasvatuksen opettajana. Tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota myös työtehtäväkohtaisiin vastauksiin lastenhoitajan ja opettajan välillä. Varsinaista vertailua ei kuitenkaan voitu tehdä, koska vastaajien joukko oli pieni ja epäverrannollinen keskenään.
Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä laadullista että määrällistä menetelmäsuuntausta. Eri asioiden tutkimisen ja esittämisen osoittaminen vaati molempien suuntausten käyttöä. Aineistoa analysoitiin koodaamalla ja teemoittelemalla. Tulokset esitettiin visuaalisesti kuvien, taulukoiden ja prosenttiosuuksien avulla.
Tulosten perusteella turvallisuus ja yhdenvertaisuus ovat päiväkodissa tärkeitä arvoja. Kyselyyn vastanneilla kasvattajilla oli varsin yhtenäinen ajatus siitä, miksi lapset leikkivät. Tulosten mukaan kasvattajat ymmärtävät leikin itseisarvon ja ovat hyvin tietoisia sen kokonaisvaltaisesta merkityksestä lapsen kehitykselle ja oppimiselle. Laadukas leikki ja leikin kehittäminen jakautuivat kolmen teeman alle: rakenteisiin, kasvattajalähtöisyyteen ja lapsilähtöisyyteen. Leikin kehittäminen ja tulevaisuus vaikuttavat olevan vahvasti rakenteellisten tekijöiden ja kasvattajien käsissä.
Avainsanat Leikki, varhaiskasvatus, kestävä leikki
Sivut 51 sivua ja liitteitä 11 sivua
Tutkimus toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselytutkimuksena päiväkodissa työskenteleville varhaiskasvatuksen opettajille ja lastenhoitajille. Kohderyhmään kuului yhteensä 21 kasvattajaa. Kysely sisälsi 13 kysymystä, ja siihen vastaaminen sisältyi työaikaan. Osa kysymyksistä oli monivalintakysymyksiä ja osa avoimia kysymyksiä. Kysymysten avulla tutkittiin kasvattajien asennetta ja suhtautumista leikkiin sekä rooleja leikissä, tarkasteltiin leikkikulttuuria ja leikkiympäristöä varhaiskasvatuksessa sekä annettiin tilaa kasvattajien omille ideoille. Lähtökohtana kysymyksille oli kestävän kehityksen näkökulma. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 11 kasvattajaa, joista 8 työskenteli varhaiskasvatuksen lastenhoitajana ja 3 varhaiskasvatuksen opettajana. Tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota myös työtehtäväkohtaisiin vastauksiin lastenhoitajan ja opettajan välillä. Varsinaista vertailua ei kuitenkaan voitu tehdä, koska vastaajien joukko oli pieni ja epäverrannollinen keskenään.
Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä laadullista että määrällistä menetelmäsuuntausta. Eri asioiden tutkimisen ja esittämisen osoittaminen vaati molempien suuntausten käyttöä. Aineistoa analysoitiin koodaamalla ja teemoittelemalla. Tulokset esitettiin visuaalisesti kuvien, taulukoiden ja prosenttiosuuksien avulla.
Tulosten perusteella turvallisuus ja yhdenvertaisuus ovat päiväkodissa tärkeitä arvoja. Kyselyyn vastanneilla kasvattajilla oli varsin yhtenäinen ajatus siitä, miksi lapset leikkivät. Tulosten mukaan kasvattajat ymmärtävät leikin itseisarvon ja ovat hyvin tietoisia sen kokonaisvaltaisesta merkityksestä lapsen kehitykselle ja oppimiselle. Laadukas leikki ja leikin kehittäminen jakautuivat kolmen teeman alle: rakenteisiin, kasvattajalähtöisyyteen ja lapsilähtöisyyteen. Leikin kehittäminen ja tulevaisuus vaikuttavat olevan vahvasti rakenteellisten tekijöiden ja kasvattajien käsissä.
Avainsanat Leikki, varhaiskasvatus, kestävä leikki
Sivut 51 sivua ja liitteitä 11 sivua