Suositus sopivasta CRM-järjestelmästä pienen yrityksen tarpeisiin
Butterfield-Mattila, Tara (2025)
Butterfield-Mattila, Tara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921592
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää toimeksiantajayritykselle suositus heille parhaiten sopivasta CRM-järjestelmästä. Toimeksiantajayritys on pieni, kolmen asiantuntijan perustama yritys.
Työ toteutettiin perehtymällä markkinoinnin ja asiakashallinnan kirjallisuuteen sekä osakeyhtiölakiin. Haastattelemalla toimeksiantajayrityksen edustajaa määritettiin tavoitteet ja vaatimukset koskien CRM-järjestelmää. Lisäksi haastateltiin kolmea CRM-järjestelmää työssään käyttävää henkilöä tukemaan asetettuja vaatimuksia. Kolmea eri järjestelmää vertailtiin pistematriisissa ja lopuksi valittu järjestelmä otettiin pilottikäyttöön ennen viimeistä suositusta.
Työn tuloksena suositeltiin Pipederive-järjestelmää, joka olisi toimeksiantajayritykselle sopivin. Pohdittiin, että CRM-järjestelmän helppokäyttöisyys on avainasemassa siinä, että CRM-järjestelmää käytetään päivittäin ja tieto on ajantasaista. Silloin CRM-järjestelmästä voidaan hyötyä.
Tuloksia voidaan käyttää uuden CRM-järjestelmän valinnassa, käyttöönotossa ja käytössä. Oleellista on valita ja muokata CRM-järjestelmä vastaamaan yrityksen omia prosesseja ja tarpeita sekä edellyttää että tukea CRM-järjestelmän päivittäisessä käytössä.
Työ toteutettiin perehtymällä markkinoinnin ja asiakashallinnan kirjallisuuteen sekä osakeyhtiölakiin. Haastattelemalla toimeksiantajayrityksen edustajaa määritettiin tavoitteet ja vaatimukset koskien CRM-järjestelmää. Lisäksi haastateltiin kolmea CRM-järjestelmää työssään käyttävää henkilöä tukemaan asetettuja vaatimuksia. Kolmea eri järjestelmää vertailtiin pistematriisissa ja lopuksi valittu järjestelmä otettiin pilottikäyttöön ennen viimeistä suositusta.
Työn tuloksena suositeltiin Pipederive-järjestelmää, joka olisi toimeksiantajayritykselle sopivin. Pohdittiin, että CRM-järjestelmän helppokäyttöisyys on avainasemassa siinä, että CRM-järjestelmää käytetään päivittäin ja tieto on ajantasaista. Silloin CRM-järjestelmästä voidaan hyötyä.
Tuloksia voidaan käyttää uuden CRM-järjestelmän valinnassa, käyttöönotossa ja käytössä. Oleellista on valita ja muokata CRM-järjestelmä vastaamaan yrityksen omia prosesseja ja tarpeita sekä edellyttää että tukea CRM-järjestelmän päivittäisessä käytössä.