Selvitys 3D-mallien jälleenrakennusohjelmistoista ja datan käyttö RealFlight-simulaattorissa
Kaipiainen, Elias (2025)
Kaipiainen, Elias
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060721410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060721410
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten 3D-malli luodaan Pix4Dmapper- ja Pix4Dmatic-ohjelmistoja käyttämällä sekä miten 3D-malli siirretään RealFlight-simulaattorin sisälle. Työssä myös vertaillaan kahta eri lennonsuunnitteluoh-jelmistoa. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK).
Työn tavoitteena oli luoda 1–2-sivuinen A4-kokoinen ohje 3D-mallin luonnista ja saada siirrettyä kokonainen 3D-malli tai kartta simulaattoriin, että voitaisiin harjoitella realistisessa virtuaalimaailmassa dronella lentämistä ennen oikeita lentoja. Tällä pyritään vahvistamaan kauko-ohjaajan kokemusta ja tuntemusta tietystä alueesta. Näin voitaisiin pyrkiä välttämään kaluston hajoamisia ja lisä-kustannuksia.
3D-mallin luomisessa suoritettiin testejä Pix4Dmapper- ja Pix4Dmatic-ohjelmiston sekä kahden eri tietokoneen välillä. Testeissä mitattiin 3D-mallin luomiseen kuluvaa aikaa erikokoisilla kuvapaketeilla. Testit suoritettiin käyttä-mällä fotogrammetriaa, eli yhdistelemällä useista eri kuvakulmista otettuja ku-via yhdeksi isoksi 3D-malliksi. Kuvapakettien koot olivat 38, 256, 1041 kuvaa.
Selvityksessä tuli ilmi, ettei kokonaisia 3D-karttoja tai malleja voida siirtää RealFlight-simulaattorin sisälle, johtuen suuresta tiedostokoosta ja polygonien määrästä. Ohje 3D-mallin luontiin saatiin tehtyä.
Työn tavoitteena oli luoda 1–2-sivuinen A4-kokoinen ohje 3D-mallin luonnista ja saada siirrettyä kokonainen 3D-malli tai kartta simulaattoriin, että voitaisiin harjoitella realistisessa virtuaalimaailmassa dronella lentämistä ennen oikeita lentoja. Tällä pyritään vahvistamaan kauko-ohjaajan kokemusta ja tuntemusta tietystä alueesta. Näin voitaisiin pyrkiä välttämään kaluston hajoamisia ja lisä-kustannuksia.
3D-mallin luomisessa suoritettiin testejä Pix4Dmapper- ja Pix4Dmatic-ohjelmiston sekä kahden eri tietokoneen välillä. Testeissä mitattiin 3D-mallin luomiseen kuluvaa aikaa erikokoisilla kuvapaketeilla. Testit suoritettiin käyttä-mällä fotogrammetriaa, eli yhdistelemällä useista eri kuvakulmista otettuja ku-via yhdeksi isoksi 3D-malliksi. Kuvapakettien koot olivat 38, 256, 1041 kuvaa.
Selvityksessä tuli ilmi, ettei kokonaisia 3D-karttoja tai malleja voida siirtää RealFlight-simulaattorin sisälle, johtuen suuresta tiedostokoosta ja polygonien määrästä. Ohje 3D-mallin luontiin saatiin tehtyä.