Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Inkludering och mångfald inom kosmetikbranschens marknadsföring: en fallstudie av sminkmärken IsaDora och LUMENE

Gustafsson Jäppinen, Renata (2025)

Avaa tiedosto
GustafssonJappinen_Renata.pdf (2.362Mt)
Lataukset: 


Gustafsson Jäppinen, Renata
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921610
Tiivistelmä
Syftet med denna studie har varit att undersöka hur de nordiska sminkmärken IsaDora och LUMENE arbetar med inkludering och mångfald i sin marknadsföring och sitt produktsortiment. Studien har fokuserat på visuell representation i sociala medier samt tillgången till bas-sminkprodukter, särskilt foundation och concealer, med utgångspunkt i ett konsumentperspektiv.

Arbetet har genomförts som en kvalitativ fallstudie med tre huvudsakliga metoder: visuell innehållsanalys av totalt 144 Instagram-inlägg, en kartläggning av produktutbudet hos de två varumärkena, samt intervjuer med två konsumenter. Den teoretiska ramen utgörs främst av social identitetsteori och begreppet inkluderande marknadsföring.

Resultatet visar att båda varumärkena visar ambitioner att inkludera fler målgrupper i sin kommunikation. LUMENE uppfattas vid första anblick som mer inkluderande genom sitt bildspråk på Instagram, men IsaDora erbjuder i praktiken ett bredare produktutbud med större variation av nyanser och undertoner. Analysen visar att inkludering i marknadsföring inte är tillräcklig om den inte stöds av faktiska valmöjligheter i produktsortimentet.

Slutsatsen är att verklig inkludering kräver en helhetsstrategi där representation, produktutveckling och kommunikation samverkar. Det finns utrymme för förbättring hos båda varumärkena, men IsaDora bedöms ha kommit något längre i att omsätta sin inkluderingsstrategi i praktiken.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste