Kielellinen saavutettavuus hyvinvoinnin edistäjänä – International Days of Linguistic Accessibility (IDLA) 2023 and 2024
Editoija
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-451-0
Tiivistelmä
Tähän julkaisuun on koottu artikkeleita vuosina 2023 ja 2024 järjestetyistä International Days of Linguistic Accessibility (IDLA) -seminaareista.
Kirja alkaa vuoden 2023 IDLA-seminaarin kielelliseen saavutettavuuteen ja työelämään liittyvillä artikkeleilla. Artikkeleissa kuvataan työelämätulkkausta, viittomakielen koulutusta ja tulkin tehtäviä sekä kuulovammaisen henkilön näkökulmasta työpaikan muuttuvia olosuhteita ja sosiaalisia tilanteita. Osioon sisältyy myös artikkeli kielellisesti saavutettavan seminaarin järjestämiseen liittyvistä yksityiskohdista ja muistettavista asioista.
Vuoden 2024 IDLA-seminaarin teemana oli kielellinen saavutettavuus ja hyvinvointi. Artikkeleissa käsitellään kohtaamisen merkitystä sekä ikääntymisen ja pitkäikäisyyden kuulovammaisille henkilöille tuomia kommunikaatio- ja toimintamuutoksia. Julkaisun viimeisessä artikkelissa esitellään asioimistulkkien työhyvinvointiin liittyvän tutkimuksen tuloksia.
IDLA-seminaaria järjestävät Diakonia-ammattikorkeakoulu ja Humanistinen ammattikorkeakoulu. Julkaisuun sisältyy sekä englanninkielisiä että suomenkielisiä artikkeleita.
Viittaaminen
Segler-Heikkilä, L. (toim.). (2025).
Kielellinen saavutettavuus hyvinvoinnin edistäjänä – International Days of Linguistic Accessibility (IDLA) 2023 and 2024. (Diak Puheenvuoro 50). Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-451-0
Abstract
Linguistic accessibility relates to the fundamental human right to understand and be understood, regardless of a person's linguistic background or potential language-related challenges.
This publication compiles articles from the International Days of Linguistic Accessibility (IDLA) seminars held in 2023 and 2024. The book begins with articles from the 2023 IDLA seminar, focusing on linguistic accessibility and working life. These articles describe work-life interpreting, sign language education and the roles of interpreters, as well as the changing conditions and social situations in the workplace from the perspective of a person with hearing impairment. The collection also includes an article detailing the key considerations and practicalities involved in organizing a linguistically accessible seminar.
The theme of the 2024 IDLA seminar was linguistic accessibility and well-being. The articles discuss the importance of encounters and the communication and functional changes that aging and longevity bring to people with hearing impairment. The final article of the publication presents the results of a study on the occupational well-being of public service interpreters.
The IDLA seminar is organized by Diaconia University of Applied Sciences and Humak University of Applied Sciences. The publication includes articles in both English and Finnish.