Aikuisoppijoiden puhallinopetuksen kehittäminen Kainuun musiikkiopistossa
Pieviläinen, Riikka (2025)
Pieviläinen, Riikka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921583
Tiivistelmä
Suomen musiikkiopistojen toimintaympäristö on muutoksessa, erityisesti väestöltään vähenevillä ja ikääntyvillä alueilla, kuten Kainuussa. Lapsioppilaiden määrän vähetessä aikuisopiskelijoiden osuus kasvaa, mutta musiikkiopistojen perinteiset rakenteet ja tavoitteet eivät vastaa aikuisten oppimistarpeita. Aikuiset aloittavat musiikinopiskelun pääasiassa harrastuksena ja oman elämänsä iloksi, ei tutkintotavoitteisesti, mikä luo ristiriitaa opetuskäytäntöjen kanssa. Tavoitteena oli kehittää pedagoginen kehys, joka ohjaa puhallinsoiton opettajia kohtaamaan aikuisoppijat yhdenvertaisesti ja tarkoituksenmukaisesti, oppijoiden yksilölliset tavoitteet huomioiden.
Työ toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa yhdistettiin teoreettista pohdintaa ja käytännön kehittämistä. Kehittämistyön tuloksena laadittiin oppaat aikuisille puhallinoppilaille ja -opettajille Kainuun musiikkiopistossa. Oppaiden runko pohjautui taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteisiin, aikuispedagogiikan periaatteisiin sekä joustaviin oppimispolkuihin. Aineistoa kerättiin muun muassa sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi kahdeksan puhallinsoiton opettajaa ja yhdeksäntoista aikuisoppijaa. Muu aineisto koostui kirjallisista ja internet lähteistä.
Tuloksissa nousi esiin aikuisten musiikinopiskelun mielekkyys ja merkityksellisyys sekä tarve selkeyttää opetuksen tavoitteita ja rakenteita. Aikuisoppijat toivoivat joustavuutta, henkilökohtaista ohjausta ja mahdollisuutta edetä omien tavoitteidensa mukaisesti. Opettajat puolestaan kokivat opetuksen antoisana mutta haastavana ilman yhteisiä rakenteita tai tavoitteita. Kyselyn vastaukset toivat esiin toistuvia teemoja, jotka tukivat opetussuunnitelmamallin kehittämistä.
Johtopäätöksenä todettiin, että musiikkiopistojen aikuisten opetukseen tarvittiin selkeämpiä linjauksia ja pedagogista tukea. Viralliset opetussuunnitelmat eivät huomioineet aikuisia riittävästi, mutta niistä voitiin soveltaa keskeisiä periaatteita, kuten yksilöllisyyttä ja elinikäistä oppimista. Kehitetty malli tarjoaa joustavan ja tavoitteellisen rakenteen, joka tukee sekä opettajia että oppijoita. Mallia voidaan soveltaa myös muiden instrumenttien opetuksessa ja muissa oppilaitoksissa. Samalla se luo pohjan laajemmalle keskustelulle aikuisten musiikkiopetuksen rakenteiden kehittämisestä tulevaisuudessa.
Työ toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa yhdistettiin teoreettista pohdintaa ja käytännön kehittämistä. Kehittämistyön tuloksena laadittiin oppaat aikuisille puhallinoppilaille ja -opettajille Kainuun musiikkiopistossa. Oppaiden runko pohjautui taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteisiin, aikuispedagogiikan periaatteisiin sekä joustaviin oppimispolkuihin. Aineistoa kerättiin muun muassa sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi kahdeksan puhallinsoiton opettajaa ja yhdeksäntoista aikuisoppijaa. Muu aineisto koostui kirjallisista ja internet lähteistä.
Tuloksissa nousi esiin aikuisten musiikinopiskelun mielekkyys ja merkityksellisyys sekä tarve selkeyttää opetuksen tavoitteita ja rakenteita. Aikuisoppijat toivoivat joustavuutta, henkilökohtaista ohjausta ja mahdollisuutta edetä omien tavoitteidensa mukaisesti. Opettajat puolestaan kokivat opetuksen antoisana mutta haastavana ilman yhteisiä rakenteita tai tavoitteita. Kyselyn vastaukset toivat esiin toistuvia teemoja, jotka tukivat opetussuunnitelmamallin kehittämistä.
Johtopäätöksenä todettiin, että musiikkiopistojen aikuisten opetukseen tarvittiin selkeämpiä linjauksia ja pedagogista tukea. Viralliset opetussuunnitelmat eivät huomioineet aikuisia riittävästi, mutta niistä voitiin soveltaa keskeisiä periaatteita, kuten yksilöllisyyttä ja elinikäistä oppimista. Kehitetty malli tarjoaa joustavan ja tavoitteellisen rakenteen, joka tukee sekä opettajia että oppijoita. Mallia voidaan soveltaa myös muiden instrumenttien opetuksessa ja muissa oppilaitoksissa. Samalla se luo pohjan laajemmalle keskustelulle aikuisten musiikkiopetuksen rakenteiden kehittämisestä tulevaisuudessa.