Unity Animator : pelihahmon animaatiosarjan luominen Unityllä
Keski-Korpi, Eemil (2025)
Keski-Korpi, Eemil
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921606
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka Unityn Animator-työkalua hyödynnetään pelihahmojen animaatioiden hallinnassa. Työssä keskityttiin yksinkertaisen roolipeliä varten rakennetun hahmon liikesarjan luomiseen hyödyntäen Mixamosta hankittuja valmiita animaatioita. Teoriapohjana käsiteltiin pelimoottoreiden yleisiä ominaisuuksia sekä tarkemmin Unityn ja siihen liittyvien animaatiotyökalujen toimintaa.
Käytännön osuudessa valittiin hahmo ja sille sopivat animaatiot, jotka ladattiin Mixamo-palvelusta ja tuotiin Unityyn. Animaatiot yhdistettiin Animator Controllerin kokonaisuudeksi, jossa kukin määritetään reagoimaan halutulla tavalla. Työssä analysoitiin myös animaatiopuun rakentamisen vaiheita, parametrien hallintaa ja siirtymien vaikutusta pelihahmon toiminnallisuuteen.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi toimiva ja selkeästi jäsennelty animaatiopuu, joka mahdollistaa sujuvan liikkeen ja reaktiivisen ohjauksen pelihahmolle ilman koodausta. Työ osoitti, että animaatioiden yhdistely ja huolellinen siirtymien hallinta ovat keskeisiä tekijöitä peliohjelmoinnissa.
Käytännön osuudessa valittiin hahmo ja sille sopivat animaatiot, jotka ladattiin Mixamo-palvelusta ja tuotiin Unityyn. Animaatiot yhdistettiin Animator Controllerin kokonaisuudeksi, jossa kukin määritetään reagoimaan halutulla tavalla. Työssä analysoitiin myös animaatiopuun rakentamisen vaiheita, parametrien hallintaa ja siirtymien vaikutusta pelihahmon toiminnallisuuteen.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi toimiva ja selkeästi jäsennelty animaatiopuu, joka mahdollistaa sujuvan liikkeen ja reaktiivisen ohjauksen pelihahmolle ilman koodausta. Työ osoitti, että animaatioiden yhdistely ja huolellinen siirtymien hallinta ovat keskeisiä tekijöitä peliohjelmoinnissa.