Vilka faktorer påverkar användarengagemang hos unga TikTok användare?: en undersökning i användarbeteende och engagemang hos unga finländare
Degerlund, Andrea (2025)
Degerlund, Andrea
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921645
Tiivistelmä
Detta examensarbete undersöker hur unga användare interagerar med marknadsföringsinnehåll på TikTok och vilka faktorer som påverkar användares interaktion med och förtroende för varumärken på plattformen.
TikTok är idag en av de mest populära och inflytelserika medieplattformarna blad unga vuxna. Detta gör plattformen till ett viktigt verktyg inom marknadsföring för företag och varumärken som vill bygga långsiktiga kundrelationer. Arbetet fokuserar på hur olika typer av innehåll och reklamformat uppfattas och vilka känslor och beteende de väcker hos användare på plattformen.
Syftet med arbetet är att få en djupare förståelse för användarbeteende på plattformen i samband med marknadsföring och hur vi kopplar insikterna till teori.
Undersökningen inkluderar en kvantitativ enkät riktad till studerande i Svenskfinland, i åldern 18 till 24. Frågorna behandlar bland annat användarbeteende, upplevt engagemang och faktorer som påverkar lojalitet.
Resultaten från enkäten visar att underhållningsvärde och trovärdighet är avgörande för att skapa engagemang på plattformen. Användare föredrar marknadsföringsinnehåll som känns personligt och äkta och där de kan relatera till innehållet, framom traditionell reklam. Influencers har stor chans att påverka engagemang om de upplevs som genuina och bygger relationer med sina följare. Resultaten visar även att en stor del användare inom del undersökta målgruppen agerar passivt på TikTok.
Studien medför insikter som företag och varumärken kan använda för att bättre förstå sig på målgruppen och som de kan använda för att effektivt nå ut till dem.
TikTok är idag en av de mest populära och inflytelserika medieplattformarna blad unga vuxna. Detta gör plattformen till ett viktigt verktyg inom marknadsföring för företag och varumärken som vill bygga långsiktiga kundrelationer. Arbetet fokuserar på hur olika typer av innehåll och reklamformat uppfattas och vilka känslor och beteende de väcker hos användare på plattformen.
Syftet med arbetet är att få en djupare förståelse för användarbeteende på plattformen i samband med marknadsföring och hur vi kopplar insikterna till teori.
Undersökningen inkluderar en kvantitativ enkät riktad till studerande i Svenskfinland, i åldern 18 till 24. Frågorna behandlar bland annat användarbeteende, upplevt engagemang och faktorer som påverkar lojalitet.
Resultaten från enkäten visar att underhållningsvärde och trovärdighet är avgörande för att skapa engagemang på plattformen. Användare föredrar marknadsföringsinnehåll som känns personligt och äkta och där de kan relatera till innehållet, framom traditionell reklam. Influencers har stor chans att påverka engagemang om de upplevs som genuina och bygger relationer med sina följare. Resultaten visar även att en stor del användare inom del undersökta målgruppen agerar passivt på TikTok.
Studien medför insikter som företag och varumärken kan använda för att bättre förstå sig på målgruppen och som de kan använda för att effektivt nå ut till dem.