Käyttäjäystävälliset verkkosivut B2B-yritykselle : suunnittelu, toteutus ja käyttäjätestaus
Heinonen, Olivia (2025)
Heinonen, Olivia
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921665
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda käyttäjäystävälliset verkkosivut B2B- yritykselle sisältäen verkkosivujen suunnittelun, toteutuksen ja käyttäjätestauksen. Työn toimeksiantajana toimi logistiikka-alan yritys, Safelog Nordic Oy, jolla ei vielä ollut olemassa olevia verkkosivuja. Uusien verkkosivujen ensisijainen tavoite oli luoda toimeksiantajayritykselle helppokäyttöinen alusta, jonka kautta yrityksen asiakkaat saavat luotettavaa tietoa yrityksen toiminnasta ja palveluista.
Työn tietoperustassa syvennytään verkkosivujen käyttäjäystävällisyyden merkitykseen B2B-yrityksissä sekä käydään läpi mitkä tekijät vaikuttavat käyttäjäystävällisyyden toteutumiseen B2B-verkkosivuilla, kuten esimerkiksi käytettävyys, tekninen toteutus, rakenne, sisältö, visuaalinen ilme sekä hakukoneoptimointi. Toiminnallisessa osassa tätä tietoa sovellettiin käytäntöön ja kuvattiin verkkosivujen toteutusprosessin eri vaiheet. Lopuksi verkkosivujen käyttäjäystävällisyyttä ja toimivuutta testattiin käytännössä käyttäjätestauksen avulla. Testaukseen osallistui yhteensä yhdeksän B2B-puolen yritystä.
Käyttäjätestauksesta saatujen tulosten perusteella verkkosivusto on ammattimainen ja luotettava. Opinnäytetyön tulokset auttavat B2B-yrityksiä luomaan verkkosivuja, jotka vastaavat paremmin yritysasiakkaiden tarpeisiin ja tukevat liiketoiminnan tavoitteita.
Työn tietoperustassa syvennytään verkkosivujen käyttäjäystävällisyyden merkitykseen B2B-yrityksissä sekä käydään läpi mitkä tekijät vaikuttavat käyttäjäystävällisyyden toteutumiseen B2B-verkkosivuilla, kuten esimerkiksi käytettävyys, tekninen toteutus, rakenne, sisältö, visuaalinen ilme sekä hakukoneoptimointi. Toiminnallisessa osassa tätä tietoa sovellettiin käytäntöön ja kuvattiin verkkosivujen toteutusprosessin eri vaiheet. Lopuksi verkkosivujen käyttäjäystävällisyyttä ja toimivuutta testattiin käytännössä käyttäjätestauksen avulla. Testaukseen osallistui yhteensä yhdeksän B2B-puolen yritystä.
Käyttäjätestauksesta saatujen tulosten perusteella verkkosivusto on ammattimainen ja luotettava. Opinnäytetyön tulokset auttavat B2B-yrityksiä luomaan verkkosivuja, jotka vastaavat paremmin yritysasiakkaiden tarpeisiin ja tukevat liiketoiminnan tavoitteita.