Pohjoismaisen brändin rakentaminen huonekalualalla : markkinatutkimus brändin kansainvälistämisen tukena Ruotsin markkinoilla
Kämäräinen, Sari; Pälä, Kaarlo (2025)
Kämäräinen, Sari
Pälä, Kaarlo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921671
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin markkinatutkimus suomalaisen Inaria-tuotemerkin brändin kansainvälistämiseksi Ruotsin markkinoille. Työn tavoitteena oli selvittää, millaisia arvoja ja ominaisuuksia ruotsalaiset kuluttajat arvostavat brändeissä sekä mitkä tekijät vaikuttavat heidän ostopäätöksiinsä kiintokalusteiden hankinnassa. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi suomalainen perheyritys Finnmirror Oy, joka valmistaa mittatilaustyönä liukuovia ja kaapistoja Inaria-tuotemerkillä.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kyselytutkimusta, asiantuntijahaastatteluja sekä empiiristä kilpailija-analyysiä Tukholmassa. Kyselyyn saatiin 51 vastausta ja asiantuntijahaastattelut toteutettiin sekä Suomessa että Ruotsissa. Tulosten perusteella ruotsalaiset kuluttajat arvostavat erityisesti tuotteen laatua ja hintaa, ja he suosivat pohjoismaalaisia brändejä. Suomalaisuus herätti positiivisia mielikuvia, mutta ei ollut ratkaiseva tekijä ostopäätöksessä.
Tutkimuksen perusteella Inarian brändin jalkauttamisessa Ruotsiin kannattaa painottaa hyvää hinta-laatusuhdetta, asiakaslähtöisyyttä ja pohjoismaista identiteettiä. Tulokset tarjoavat toimeksiantajalle suuntaa antavaa tietoa brändin kehittämiseksi Ruotsin markkinoilla ja luovat pohjan jatkotutkimukselle sekä mahdolliselle laajentumiselle muihin Pohjoismaihin.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kyselytutkimusta, asiantuntijahaastatteluja sekä empiiristä kilpailija-analyysiä Tukholmassa. Kyselyyn saatiin 51 vastausta ja asiantuntijahaastattelut toteutettiin sekä Suomessa että Ruotsissa. Tulosten perusteella ruotsalaiset kuluttajat arvostavat erityisesti tuotteen laatua ja hintaa, ja he suosivat pohjoismaalaisia brändejä. Suomalaisuus herätti positiivisia mielikuvia, mutta ei ollut ratkaiseva tekijä ostopäätöksessä.
Tutkimuksen perusteella Inarian brändin jalkauttamisessa Ruotsiin kannattaa painottaa hyvää hinta-laatusuhdetta, asiakaslähtöisyyttä ja pohjoismaista identiteettiä. Tulokset tarjoavat toimeksiantajalle suuntaa antavaa tietoa brändin kehittämiseksi Ruotsin markkinoilla ja luovat pohjan jatkotutkimukselle sekä mahdolliselle laajentumiselle muihin Pohjoismaihin.