Kohti yhteistä ymmärrystä : opas lastensuojelulaitoksen työntekijöille nuoren tukemiseen haastavissa tunteissa ja tilanteissa
Kuukka, Sanna; Murtonen, Pilvi (2025)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kuukka, Sanna
Murtonen, Pilvi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921673
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin produktiivisena kehittämistyönä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa lastensuojelulaitoksen työntekijöille opas tunnetaitokasvatustyön tueksi. Oppaan tavoitteena on vahvistaa työntekijöiden tietoisuutta haastavan käyttäytymisen ennaltaehkäisystä, haastavien tunteiden ja tilanteiden parissa työskentelystä sekä tarjota käytännönläheistä tukea tunnetaitokasvatuksen toteuttamiseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään tunteita ja tunnetaitoja. Opinnäytetyössä huomioidaan tunnetaitojen kehitys sekä niiden yhteys
kiintymyssuhteisiin ja mielenterveyteen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys toimii perustana oppaassa käsiteltäville teemoille.
Oppaan teossa hyödynnettiin kehittämismenetelmänä nelivaiheista PDCA-mallia. Oppaan teko aloitettiin suunnittelemalla oppaan sisällysluetteloa, jonka pohjalta oppaan sisältö muodostui. Oppaan suunnitteluvaiheessa hyödynnettiin systemaattista tiedonhakua, jonka avulla oppaan tietoperusta rakentui. Oppaan sisältö jakaantuu haastavan käyttäytymisen ennaltaehkäisyyn, nuoren haastavien tunteiden kohtaamiseen sekä nuoren tukemiseen haastavissa tunteissa ja tilanteissa. Toimeksiantajan toiveet huomioiden oppaassa käsitellään myös vihaa ja aggressiota, ahdistusta sekä itsetuhoisuutta. Opas pitää sisällään myös työvälineitä, joita ammattilaiset voivat hyödyntää työskentelyn tukena.
Oppaasta kerättiin palautetta työyhteisöltä ryhmäteemahaastattelun avulla.
Haastattelun tarkoituksena oli kartoittaa työyhteisön näkemyksiä oppaasta ja
tarjota mahdollisuus päästä vaikuttamaan muutoksiin. Palaute tuotetusta oppaasta oli pääosin myönteistä ja työyhteisö otti oppaan hyvin vastaan. Palautteen pohjalta tehtiin oppaaseen muutamia tarkennuksia ja muutoksia.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään tunteita ja tunnetaitoja. Opinnäytetyössä huomioidaan tunnetaitojen kehitys sekä niiden yhteys
kiintymyssuhteisiin ja mielenterveyteen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys toimii perustana oppaassa käsiteltäville teemoille.
Oppaan teossa hyödynnettiin kehittämismenetelmänä nelivaiheista PDCA-mallia. Oppaan teko aloitettiin suunnittelemalla oppaan sisällysluetteloa, jonka pohjalta oppaan sisältö muodostui. Oppaan suunnitteluvaiheessa hyödynnettiin systemaattista tiedonhakua, jonka avulla oppaan tietoperusta rakentui. Oppaan sisältö jakaantuu haastavan käyttäytymisen ennaltaehkäisyyn, nuoren haastavien tunteiden kohtaamiseen sekä nuoren tukemiseen haastavissa tunteissa ja tilanteissa. Toimeksiantajan toiveet huomioiden oppaassa käsitellään myös vihaa ja aggressiota, ahdistusta sekä itsetuhoisuutta. Opas pitää sisällään myös työvälineitä, joita ammattilaiset voivat hyödyntää työskentelyn tukena.
Oppaasta kerättiin palautetta työyhteisöltä ryhmäteemahaastattelun avulla.
Haastattelun tarkoituksena oli kartoittaa työyhteisön näkemyksiä oppaasta ja
tarjota mahdollisuus päästä vaikuttamaan muutoksiin. Palaute tuotetusta oppaasta oli pääosin myönteistä ja työyhteisö otti oppaan hyvin vastaan. Palautteen pohjalta tehtiin oppaaseen muutamia tarkennuksia ja muutoksia.