Introduktionsprocess, inlärningsmiljö och digitalt introduktionsverktyg: kartläggning bland vårdpersonal
Dufholm, Anita (2025)
Dufholm, Anita
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921675
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om introduktionsprocessen för vårdpersonal inom Attendo, med fokus på boendeenheter för mentalvård i Västra Nyland. Arbetet undersöker hur personalen upplever in troduktionen, inlärningsmiljön samt det digitala introduktionsverktyget Valo.
Syftet med studien var att utvärdera hur vär introduktionsverktyget Valo fungerar i praktiken. Målet var att förbättra introduktionen och inlärningsmiljön Studien avgränsades till att omfatta vårdperso nal, såsom sjukskötare, socionomer, närvårdare och vårdbiträden, och analyserade endast kvantita tiva data.
Datainsamlingen genomfördes med hjälp av en elektronisk enkät som inkluderade både bakgrunds frågor och standardiserade påståenden från två etablerade mätverktyg: System Usability Scale (SUS) och Clinical Learning Environment, Supervision (CLES).
Resultaten visar att inlärningsmiljön upplevs som stödjande och positiv (medelvärde 4,2), men att det finns förbättringsområden, särskilt inom handledning (3,4), informationsflöde och vårdfilosofi (3,2). Det digitala introduktionsverktyget Valo får generellt låga betyg vad gäller användarvänlighet. Det totala SUS-resultatet ligger på 47,8, vilket indikerar att användarupplevelsen är under medelnivå.
De svenskspråkiga deltagarna gav lägre betyg (45,2) än de finskspråkiga (51,6). Enkätsvaren tyder också på att många upplever Valo som svårt att använda, ologiskt uppbyggt och att stöd ofta behövs.
Syftet med studien var att utvärdera hur vär introduktionsverktyget Valo fungerar i praktiken. Målet var att förbättra introduktionen och inlärningsmiljön Studien avgränsades till att omfatta vårdperso nal, såsom sjukskötare, socionomer, närvårdare och vårdbiträden, och analyserade endast kvantita tiva data.
Datainsamlingen genomfördes med hjälp av en elektronisk enkät som inkluderade både bakgrunds frågor och standardiserade påståenden från två etablerade mätverktyg: System Usability Scale (SUS) och Clinical Learning Environment, Supervision (CLES).
Resultaten visar att inlärningsmiljön upplevs som stödjande och positiv (medelvärde 4,2), men att det finns förbättringsområden, särskilt inom handledning (3,4), informationsflöde och vårdfilosofi (3,2). Det digitala introduktionsverktyget Valo får generellt låga betyg vad gäller användarvänlighet. Det totala SUS-resultatet ligger på 47,8, vilket indikerar att användarupplevelsen är under medelnivå.
De svenskspråkiga deltagarna gav lägre betyg (45,2) än de finskspråkiga (51,6). Enkätsvaren tyder också på att många upplever Valo som svårt att använda, ologiskt uppbyggt och att stöd ofta behövs.