Kaksivuotiaiden ryhmäneuvolatarkastukset - terveydenhoitajien työmuotokokeilu
Hyttinen, Piia; Pakarinen, Niina (2015)
Hyttinen, Piia
Pakarinen, Niina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234881
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Lastenneuvolan tavoitteena on tukea lapsen tervettä kasvua ja kehitystä sekä huomi-oida koko perhe kokonaisvaltaisesti. Kuntien vastuulla on järjestää lapsille määräai-kaistarkastuksia, jotka ovat neuvolan perustehtäviä. Määräaikaistarkastuksessa lap-selle tehdään iänmukainen kehitysarvio, jossa huomioidaan lapsen hieno- ja kar-keamotoriset taidot, kognitiivinen kehitys sekä aistit.
Ryhmäneuvolan tavoitteena on yhdistää saman ikäisten lasten neuvolakäynti ja mahdollistaa vanhempien ja lasten vertaistuen saanti. Vertaistuella tarkoitetaan sosi-aalista ja emotionaalista tukea. Tiedon haku osoittaa, että ryhmäneuvolatoimintaa on kokeiltu vähän Suomen lastenneuvoloissa, mutta kuitenkin ryhmätoiminta on tutki-muksissa todettu hyväksi. Vanhemmat kokevat tärkeäksi jakaa kokemuksiaan samas-sa elämäntilanteessa olevien vanhempien kanssa. Opinnäytetyön aihe on kaksivuo-tiaiden ryhmäneuvolatarkastukset, joka on Lehmon lastenneuvolan terveydenhoita-jien uudenlainen työmuotokokeilu. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuk-sena. Tutkimustehtävänä oli saada terveydenhoitajien kokemuksia ryhmäneuvolasta. Tutkimus toteutettiin ryhmähaastatteluna.
Opinnäytetyön tuloksissa ryhmäneuvolan eduiksi nousi esiin lasten karkeamotorii-kan taitojen selkeä havainnointi ja havainnointiin käytettävä pidempi aika. Vanhem-pien vertaistuen saanti koettiin tärkeänä. Haasteiksi nousi lapsen näön ja puheen kehityksen havainnoinnin puutteellisuus. Ryhmäneuvolan kehittämiskohteita ovat ryhmäytymisen tukeminen sekä terveydenhoitajien selkeä työnjako.
Lastenneuvolan tavoitteena on tukea lapsen tervettä kasvua ja kehitystä sekä huomi-oida koko perhe kokonaisvaltaisesti. Kuntien vastuulla on järjestää lapsille määräai-kaistarkastuksia, jotka ovat neuvolan perustehtäviä. Määräaikaistarkastuksessa lap-selle tehdään iänmukainen kehitysarvio, jossa huomioidaan lapsen hieno- ja kar-keamotoriset taidot, kognitiivinen kehitys sekä aistit.
Ryhmäneuvolan tavoitteena on yhdistää saman ikäisten lasten neuvolakäynti ja mahdollistaa vanhempien ja lasten vertaistuen saanti. Vertaistuella tarkoitetaan sosi-aalista ja emotionaalista tukea. Tiedon haku osoittaa, että ryhmäneuvolatoimintaa on kokeiltu vähän Suomen lastenneuvoloissa, mutta kuitenkin ryhmätoiminta on tutki-muksissa todettu hyväksi. Vanhemmat kokevat tärkeäksi jakaa kokemuksiaan samas-sa elämäntilanteessa olevien vanhempien kanssa. Opinnäytetyön aihe on kaksivuo-tiaiden ryhmäneuvolatarkastukset, joka on Lehmon lastenneuvolan terveydenhoita-jien uudenlainen työmuotokokeilu. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuk-sena. Tutkimustehtävänä oli saada terveydenhoitajien kokemuksia ryhmäneuvolasta. Tutkimus toteutettiin ryhmähaastatteluna.
Opinnäytetyön tuloksissa ryhmäneuvolan eduiksi nousi esiin lasten karkeamotorii-kan taitojen selkeä havainnointi ja havainnointiin käytettävä pidempi aika. Vanhem-pien vertaistuen saanti koettiin tärkeänä. Haasteiksi nousi lapsen näön ja puheen kehityksen havainnoinnin puutteellisuus. Ryhmäneuvolan kehittämiskohteita ovat ryhmäytymisen tukeminen sekä terveydenhoitajien selkeä työnjako.