Top Fuel -kiihdytysmoottoripyörä ja sen polttoainejärjestelmä
Isosomppi, Mika (2025)
Isosomppi, Mika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921810
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä kaksoispolttoainejärjestelmällä saavutaan. Fuel Express Oy oli kehittänyt fossiilittomilla polttoaineilla toimivaa Top Fuel -kiihdytysmoottoripyöräänsä uudenlaisella polttoainejärjestelmällä. Polttoainejärjestelmällä on tarkoitus pienentää muun muassa polttoainekustannuksia. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin, voidaanko jo olemassa olevaa järjestelmää tai toimintatapoja kehittää.
Aihetta tutkittiin testaamalla ja tutkimalla kilpailuista saatuja tietoja sekä perehtymällä nitrometaanikäyttöisen moottorin toimintaan, ominaisuuksiin ja teoriaan. Moottorin toimintaa pyrittiin myös ymmärtämään laskemalla ja simuloimalla moottorin toimintaa. Aineistona käytetiin Fuel Express Oy:n henkilöstön keräämää tietoa ja kokemusta Top Fuel -kiihdytysmoottoripyörästä ja sen operoimisesta. Lähteinä käytettiin myös kirjallisia lähteitä, joissa tutkitaan aihetta.
Polttoainejärjestelmällä saatiin 100 prosenttisen nitrometaanin kulutus laskemaan noin 30 litrasta 5 litraan samalla moottorin suorituskykyä ja kestävyyttä parantaen. Simuloimalla saatiin myös selville, etteivät moottorin seossuhteet vielä olleet optimaaliset, joten polttoainejärjestelmän koko potentiaalia ei ole saatu todennettua.
Aihetta tutkittiin testaamalla ja tutkimalla kilpailuista saatuja tietoja sekä perehtymällä nitrometaanikäyttöisen moottorin toimintaan, ominaisuuksiin ja teoriaan. Moottorin toimintaa pyrittiin myös ymmärtämään laskemalla ja simuloimalla moottorin toimintaa. Aineistona käytetiin Fuel Express Oy:n henkilöstön keräämää tietoa ja kokemusta Top Fuel -kiihdytysmoottoripyörästä ja sen operoimisesta. Lähteinä käytettiin myös kirjallisia lähteitä, joissa tutkitaan aihetta.
Polttoainejärjestelmällä saatiin 100 prosenttisen nitrometaanin kulutus laskemaan noin 30 litrasta 5 litraan samalla moottorin suorituskykyä ja kestävyyttä parantaen. Simuloimalla saatiin myös selville, etteivät moottorin seossuhteet vielä olleet optimaaliset, joten polttoainejärjestelmän koko potentiaalia ei ole saatu todennettua.