Riihimäen jalankulun ja pyöräilyn viitoituksen suunnitelma
Virolainen, Vesa (2025)
Virolainen, Vesa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921720
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Riihimäen kaupunki. Tehtävänä oli laatia Riihimäelle jalankulun- ja pyöräilynviitoituksen suunnitelma. Riihimäen kaupungin viitoitussuunnitelman tavoitteena on edistää jalankulkua ja pyöräilyä. Tavoite noudattaa EU:n liikenneturvallisuus- ja ilmastotavoitteita sekä edistää kansanterveyttä.
Kaupunki ei ole aiemmin laatinut viitoitussuunnitelmaa; jalankulun- ja pyöräilynviittoja on vain satunnaisesti. Opinnäytetyö oli erittäin laaja ja käsitti Riihimäen kaupungin maa-alueet. Suunnitelma toimii pohjana tulevalle jatkosuunnittelulle.
Työn tekeminen vaati myös maastokäyntejä polkupyörällä. Maastokäynneillä tutkittiin jalankulun- ja pyöräilynväyliä tarkemmin. Suunnittelussa huomioitiin myös Riihimäen kaupungin kävelyn ja pyöräilyn tavoiteverkon 2050 pää- ja aluereittejä. Suunnittelun tukena käytettiin Riihimäen kaupungin jalankulun ja pyöräilyn väylätietoa, johon kummatkin liikkumismuodot ovat eritelty erikseen. Opinnäytetyössä ei ole toteutettu suunnitelmaa, jonka viitoissa olisi vain jalankulun symbolit. Suunnitelman viitoissa on toteutettu jalankulun- ja pyöräilynsymbolit. Suuren työmäärän vuoksi suunnitelman lopputarkastus jäi Riihimäen kaupungin jatkosuunnittelussa tehtäväksi työksi.
Suunnittelutyöstä laadittiin lopputuotteina reittikartta, kohdeluettelo, kohteiden nollapisteet, reittitietoluettelo, Excel-etäisyysmittaustaulukot sekä dwg -suunnitelma. Dwg -suunnitelmassa viitat ovat sijoitettuna kaupungin maa-alueille AutoCAD- ja Novapoint- suunnitteluohjelmilla. Reittien solmukohtia ei ole merkitty reittitietoihin. Solmukohdat antavat jatkosuunnittelussa mahdollisuuden muuttaa tai lisätä reitityksiä jo olemassa olevaan suunnitelmaan. Aiemmin mitattuja reittien etäisyyksiä ei tarvitse mitata uudelleen. Solmukohdat ovat merkittyinä Excel-etäisyysmittaustaulukoissa.
Kaupunki ei ole aiemmin laatinut viitoitussuunnitelmaa; jalankulun- ja pyöräilynviittoja on vain satunnaisesti. Opinnäytetyö oli erittäin laaja ja käsitti Riihimäen kaupungin maa-alueet. Suunnitelma toimii pohjana tulevalle jatkosuunnittelulle.
Työn tekeminen vaati myös maastokäyntejä polkupyörällä. Maastokäynneillä tutkittiin jalankulun- ja pyöräilynväyliä tarkemmin. Suunnittelussa huomioitiin myös Riihimäen kaupungin kävelyn ja pyöräilyn tavoiteverkon 2050 pää- ja aluereittejä. Suunnittelun tukena käytettiin Riihimäen kaupungin jalankulun ja pyöräilyn väylätietoa, johon kummatkin liikkumismuodot ovat eritelty erikseen. Opinnäytetyössä ei ole toteutettu suunnitelmaa, jonka viitoissa olisi vain jalankulun symbolit. Suunnitelman viitoissa on toteutettu jalankulun- ja pyöräilynsymbolit. Suuren työmäärän vuoksi suunnitelman lopputarkastus jäi Riihimäen kaupungin jatkosuunnittelussa tehtäväksi työksi.
Suunnittelutyöstä laadittiin lopputuotteina reittikartta, kohdeluettelo, kohteiden nollapisteet, reittitietoluettelo, Excel-etäisyysmittaustaulukot sekä dwg -suunnitelma. Dwg -suunnitelmassa viitat ovat sijoitettuna kaupungin maa-alueille AutoCAD- ja Novapoint- suunnitteluohjelmilla. Reittien solmukohtia ei ole merkitty reittitietoihin. Solmukohdat antavat jatkosuunnittelussa mahdollisuuden muuttaa tai lisätä reitityksiä jo olemassa olevaan suunnitelmaan. Aiemmin mitattuja reittien etäisyyksiä ei tarvitse mitata uudelleen. Solmukohdat ovat merkittyinä Excel-etäisyysmittaustaulukoissa.