NLP:n harjoittamisen kehittäminen palvelumuotoilun keinoin : NLP-korttikonsepti
Takalo-Eskola, Minna (2025)
Takalo-Eskola, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921789
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää palvelumuotoilun keinoin neuro-lingvistisen ohjelmoinnin, eli NLP:n harjoittamista ihmisten arjessa sekä helpottaa NLP:n periaatteiden ja menetelmien viemistä käytäntöön. Opinnäytetyö oli käyttäjälähtöinen kehittämisprosessi, jonka tuloksena syntyi tuotekonseptikuvaus toiminnallisesta NLP-korttituotteesta.
Tutkimuksessa tunnistettiin toiminnallisten korttien keskeisimmät ominaisuudet ja korttien pääkohderyhmät sekä heidän tarpeensa. Lisäksi kortteihin luotiin NLP:hen pohjautuva sisältö sekä tarkasteltiin jo olemassa olevia korttituotteita. Tutkimuksessa käytettiin yhteiskehittämistä ja kerättiin käyttäjäpalautetta sekä -tietoa NLP-korttikonseptin kehittämiseksi.
Kehittämistyön prosessissa hyödynnettiin palvelumuotoilun tuplatimanttimallin mukaista prosessikuvausta sekä palvelumuotoilun menetelmiä. Tutkimuksen tiedonhankintamenetelmiä olivat kyselyt, benchmarking, desk research, yhteiskehittäminen, havainnointi sekä haastattelut. Tuotteesta tehtiin myös useita erilaisia prototyyppejä, joita testattiin eri kohderyhmiin kuuluvilla käyttäjillä. Tutkimustiedon jäsentelyssä ja analysoinnissa hyödynnettiin laadullisen analyysin keinoja, kuten teemoittelu ja sisältöanalyysi sekä samankaltaisuuskaaviomenetelmä. Tuloksia ja ratkaisuja visualisoitiin sidosryhmäkartan, asiakasprofiilien, skenaarioiden, muotoiluajureiden sekä erilaisten prototyyppien avulla.
Palvelumuotoilun menetelmillä kehitettiin NLP-korttikonsepti, joka koettiin helppokäyttöiseksi ja NLP-harjoitteluun soveltuvaksi. Kortit suunnattiin pääasiassa NLP-koulutuksen käyneille ja NLP:tä harjoittaville, mutta tutkimustulosten perusteella niitä voivat hyödyntää muutkin kohderyhmät. Kortit sisältävät lyhyitä muistutuksia NLP:n periaatteista sekä konkreettisia tehtäviä, joita voidaan soveltaa niin arkeen kuin työhönkin. Kortit mahdollistivat niin itsenäisen kuin ohjatun harjoittelunkin. Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että kehitetty korttikonsepti on hyödyllinen ja kiinnostava, sekä vastaa tarpeeseen saada yksinkertainen ja nopea työkalu NLP:n soveltamiseen arjessa sekä harjoittamiseen käytännössä. Konseptin kehittämistä ja testaamista tullaan jatkamaan ennen tuotteen mahdollista lanseerausta ja markkinoille vientiä.
Tutkimuksessa tunnistettiin toiminnallisten korttien keskeisimmät ominaisuudet ja korttien pääkohderyhmät sekä heidän tarpeensa. Lisäksi kortteihin luotiin NLP:hen pohjautuva sisältö sekä tarkasteltiin jo olemassa olevia korttituotteita. Tutkimuksessa käytettiin yhteiskehittämistä ja kerättiin käyttäjäpalautetta sekä -tietoa NLP-korttikonseptin kehittämiseksi.
Kehittämistyön prosessissa hyödynnettiin palvelumuotoilun tuplatimanttimallin mukaista prosessikuvausta sekä palvelumuotoilun menetelmiä. Tutkimuksen tiedonhankintamenetelmiä olivat kyselyt, benchmarking, desk research, yhteiskehittäminen, havainnointi sekä haastattelut. Tuotteesta tehtiin myös useita erilaisia prototyyppejä, joita testattiin eri kohderyhmiin kuuluvilla käyttäjillä. Tutkimustiedon jäsentelyssä ja analysoinnissa hyödynnettiin laadullisen analyysin keinoja, kuten teemoittelu ja sisältöanalyysi sekä samankaltaisuuskaaviomenetelmä. Tuloksia ja ratkaisuja visualisoitiin sidosryhmäkartan, asiakasprofiilien, skenaarioiden, muotoiluajureiden sekä erilaisten prototyyppien avulla.
Palvelumuotoilun menetelmillä kehitettiin NLP-korttikonsepti, joka koettiin helppokäyttöiseksi ja NLP-harjoitteluun soveltuvaksi. Kortit suunnattiin pääasiassa NLP-koulutuksen käyneille ja NLP:tä harjoittaville, mutta tutkimustulosten perusteella niitä voivat hyödyntää muutkin kohderyhmät. Kortit sisältävät lyhyitä muistutuksia NLP:n periaatteista sekä konkreettisia tehtäviä, joita voidaan soveltaa niin arkeen kuin työhönkin. Kortit mahdollistivat niin itsenäisen kuin ohjatun harjoittelunkin. Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että kehitetty korttikonsepti on hyödyllinen ja kiinnostava, sekä vastaa tarpeeseen saada yksinkertainen ja nopea työkalu NLP:n soveltamiseen arjessa sekä harjoittamiseen käytännössä. Konseptin kehittämistä ja testaamista tullaan jatkamaan ennen tuotteen mahdollista lanseerausta ja markkinoille vientiä.