Taide lapsen luontoyhteyden lisääjänä
Ylilehto, Suvi (2025)
Ylilehto, Suvi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921776
Tiivistelmä
Luonnon hyvinvointivaikutuksia on tutkittu jo pitkään ja sen tiedetään vahvistavan sekä lapsen että aikuisen mielenterveyttä monin eri tavoin. Luontoyhteys alkaa muodostua jo varhaislapsuudessa ja varhaiskasvatuksessa saadut moniaistiset luontokokemukset tukevat sitä. Tutussa ympäristössä eri vuodenaikoina tehtävällä havainnoinnilla voidaan kasvattaa ja kehittää lapsen luontoyhteyttä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten luonnonmateriaaleista tehtävän taiteen avulla voidaan lisätä lasten luontoyhteyttä ja osallisuutta osana varhaiskasvatuksen ympäristö- ja taidekasvatusta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui asiasanojen avulla löydetyn kirjallisuuden sekä julkisten asiakirjojen ympärille ja käytännön vastauksia etsittiin toiminnallisen kehittämistyön avulla.
Kehittämistyönä suunniteltiin ja tuotettiin neljään vuodenaikaan perustuva taidepaketti, jossa yhdistyivät luonnon havainnointi, moniaistilliset kokemukset sekä luova ilmaisu. Taidepaketin avulla pyrittiin luomaan varhaiskasvatuksen käyttöön konkreettinen ja helppo arjen työkalu, joka tarjoaa valmiita ideoita lasten luontoyhteyden vahvistamiseen luonnonmateriaaleja hyödyntämällä.
Opinnäytetyön tietoperustan ja kehittämistyön avulla pystyttiin osoittamaan luontoympäristön ja taiteellisen työskentelyn mahdollistavan lasten kokemuksellisen oppimisen sekä tukevan heidän luontosuhteensa kehittymistä. Luonto toimi sekä ilmaisun välineenä että sisällöllisenä inspiraationa. Taiteen ja luonnon yhdistäminen nähtiin keinona vahvistaa lapsen fyysisiä, psyykkisiä ja motorisia valmiuksia varhaiskasvatuksen arjessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten luonnonmateriaaleista tehtävän taiteen avulla voidaan lisätä lasten luontoyhteyttä ja osallisuutta osana varhaiskasvatuksen ympäristö- ja taidekasvatusta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui asiasanojen avulla löydetyn kirjallisuuden sekä julkisten asiakirjojen ympärille ja käytännön vastauksia etsittiin toiminnallisen kehittämistyön avulla.
Kehittämistyönä suunniteltiin ja tuotettiin neljään vuodenaikaan perustuva taidepaketti, jossa yhdistyivät luonnon havainnointi, moniaistilliset kokemukset sekä luova ilmaisu. Taidepaketin avulla pyrittiin luomaan varhaiskasvatuksen käyttöön konkreettinen ja helppo arjen työkalu, joka tarjoaa valmiita ideoita lasten luontoyhteyden vahvistamiseen luonnonmateriaaleja hyödyntämällä.
Opinnäytetyön tietoperustan ja kehittämistyön avulla pystyttiin osoittamaan luontoympäristön ja taiteellisen työskentelyn mahdollistavan lasten kokemuksellisen oppimisen sekä tukevan heidän luontosuhteensa kehittymistä. Luonto toimi sekä ilmaisun välineenä että sisällöllisenä inspiraationa. Taiteen ja luonnon yhdistäminen nähtiin keinona vahvistaa lapsen fyysisiä, psyykkisiä ja motorisia valmiuksia varhaiskasvatuksen arjessa.