ADHD-lapsen ja -nuoren toiminnanohjausta tukevat toimintaterapian interventiot
Seima, Henna-Riikka (2025)
Seima, Henna-Riikka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921690
Tiivistelmä
ADHD:n on kehityksellinen neuropsykiatrinen häiriö, jonka syntyyn vaikuttaa perimä sekä ympäristötekijät. ADHD:n ydinoireita ovat aktiivisuuden ja tarkkaavuuden säätelyn vaikeudet sekä impulsiivisuus. Oireet ovat pitkäaikaisia ja haittaavat arjen toimintakykyä. Osa neuropsykiatristen häiriöiden ydinoireista liittyy vahvasti toiminnanohjaukseen. Toiminnanohjauksen avulla henkilö kykenee toimimaan tarkoituksenmukaisesti ja suunnitelmallisesti sekä sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla. ADHD-oireisella lapsella ja nuorella puutteelliset toiminnanohjauksen taidot vaikuttavat päivittäisistä toiminnoista suoriutumiseen sekä osallisuuteen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla, millaisia toimintaterapian interventioita käytetään ADHD-lasten ja nuorten toiminnanohjauksen tukemiseen. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millaisissa ympäristöissä interventioita on toteutettu ja millaisia tuloksia interventioilla on saavutettu. Kirjallisuuskatsaukseen haettiin aineistoa CINAHL Ultimate, ERIC, Medli-ne ja ProQuest -tietokannoista. Lopulliseen aineistoon valikoitui seitsemän tutkimusartikkelia, joista haettiin sisällönanalyysin avulla vastausta tutkimuskysymykseen.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena voidaan todeta, että toiminnanohjausta voidaan tukea erilaisin toimintaterapiainterventioin, joissa esiintyy sekä interventio-ohjelmaan, sosiaaliseen ja fyysiseen ympäristöön sekä lasten ja nuorten metakognitiivisuuteen liittyviä tekijöitä. Aineistosta nousi esiin olennaisina toimintaterapiainterventioihin liittyvät kuusi tekijää, jotka ovat struktuuri ja yksilöllisyys, vanhempainohjaus ja siirtovaikutus sekä strategiat ja tietoisuus. Interventiot toteutuivat vastaanotolla, etävälitteisesti sekä hevostallilla ja koulussa. Interventioilla oli saatu positiivisia vaikutuksia toiminnanohjaukseen. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että toimintaterapian osalta on olemassa interventioita, joiden avulla voidaan tukea ADHD-lapsen tai -nuoren toiminnanohjausta ja näin ollen toimintaterapian kuntoutusmenetelmillä voidaan vaikuttaa ADHD-lasten ja -nuorten toiminnanohjaukseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla, millaisia toimintaterapian interventioita käytetään ADHD-lasten ja nuorten toiminnanohjauksen tukemiseen. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millaisissa ympäristöissä interventioita on toteutettu ja millaisia tuloksia interventioilla on saavutettu. Kirjallisuuskatsaukseen haettiin aineistoa CINAHL Ultimate, ERIC, Medli-ne ja ProQuest -tietokannoista. Lopulliseen aineistoon valikoitui seitsemän tutkimusartikkelia, joista haettiin sisällönanalyysin avulla vastausta tutkimuskysymykseen.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena voidaan todeta, että toiminnanohjausta voidaan tukea erilaisin toimintaterapiainterventioin, joissa esiintyy sekä interventio-ohjelmaan, sosiaaliseen ja fyysiseen ympäristöön sekä lasten ja nuorten metakognitiivisuuteen liittyviä tekijöitä. Aineistosta nousi esiin olennaisina toimintaterapiainterventioihin liittyvät kuusi tekijää, jotka ovat struktuuri ja yksilöllisyys, vanhempainohjaus ja siirtovaikutus sekä strategiat ja tietoisuus. Interventiot toteutuivat vastaanotolla, etävälitteisesti sekä hevostallilla ja koulussa. Interventioilla oli saatu positiivisia vaikutuksia toiminnanohjaukseen. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että toimintaterapian osalta on olemassa interventioita, joiden avulla voidaan tukea ADHD-lapsen tai -nuoren toiminnanohjausta ja näin ollen toimintaterapian kuntoutusmenetelmillä voidaan vaikuttaa ADHD-lasten ja -nuorten toiminnanohjaukseen.