DSG-kaksoiskytkinvaihteisto
Kanerva, Jaakko (2025)
Kanerva, Jaakko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921815
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Tampereen ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyössä keskityttiin Volkswagen konsernin käyttämään automatisoituun kaksoiskytkinvaihteistoon. Opinnäytetyö sisälsi demolaitteiston rakentamisen Tampereen Ammattikorkeakoulun tiloissa. Demolaitteistoa tullaan käyttämään havainnollistavana materiaalina uudistuneen opetussuunnitelman opetuksen tukena.
Kaksoiskytkinvaihteiston suurimpia hyötyjä on niiden kyky vaihtaa vaihdetta katkaisematta vedonvälitystä. Tämä toteutetaan liu’uttamalla molempia kytkimiä samaan aikaan. Kaksoiskytkinvaihteistot ovat myös suhteellisen halpoja valmistaa, koska niissä voidaan hyödyntää käsivalintaisia osia. Kaksoiskytkinvaihteiston välityssuhteiden vaihtaminen eri käyttötarkoituksiin on huomattavan helppoa hammasrattaita vaihtamalla.
Idea kaksoiskytkinvaihteistosta syntyi jo 1940-luvulla. 1980-luvulla ideaa jatkojalostettiin ja vaihteistoja käytettiin jo laajemmin kilpailukäytössä ainakin Porschen toimesta. Vuonna 2003 Volkswagen esitteli ensimmäisen massatuotetun automatisoidun kaksoiskytkinvaihteiston. Vaihteisto sai odotettua suuremman suosion ja kaksoiskytkinvaihteisto on vuodesta 2003 lähtien yleistynyt autovalmistajien keskuudessa.
Opinnäytetyössä keskityttiin erityisesti Volkswagen konsernin valmistamaan seitsemän vaihteiseen DSG vaihteistoon DQ381. DQ381 vaihteiston toimintaan paneudutaan opinnäytetyössä ja sen sisäisiä komponentteja esitellään. Kyseisestä vaihteistosta tehtiin opinnäytetyössä demolaitteisto Tampereen Ammattikorkeakoulun käyttöön. Vaihteistoa muokattiin, jotta vaihteiston toimintaa ja sen sisäisiä liikkuvia osia päästiin havainnoimaan.
Kaksoiskytkinvaihteiston suurimpia hyötyjä on niiden kyky vaihtaa vaihdetta katkaisematta vedonvälitystä. Tämä toteutetaan liu’uttamalla molempia kytkimiä samaan aikaan. Kaksoiskytkinvaihteistot ovat myös suhteellisen halpoja valmistaa, koska niissä voidaan hyödyntää käsivalintaisia osia. Kaksoiskytkinvaihteiston välityssuhteiden vaihtaminen eri käyttötarkoituksiin on huomattavan helppoa hammasrattaita vaihtamalla.
Idea kaksoiskytkinvaihteistosta syntyi jo 1940-luvulla. 1980-luvulla ideaa jatkojalostettiin ja vaihteistoja käytettiin jo laajemmin kilpailukäytössä ainakin Porschen toimesta. Vuonna 2003 Volkswagen esitteli ensimmäisen massatuotetun automatisoidun kaksoiskytkinvaihteiston. Vaihteisto sai odotettua suuremman suosion ja kaksoiskytkinvaihteisto on vuodesta 2003 lähtien yleistynyt autovalmistajien keskuudessa.
Opinnäytetyössä keskityttiin erityisesti Volkswagen konsernin valmistamaan seitsemän vaihteiseen DSG vaihteistoon DQ381. DQ381 vaihteiston toimintaan paneudutaan opinnäytetyössä ja sen sisäisiä komponentteja esitellään. Kyseisestä vaihteistosta tehtiin opinnäytetyössä demolaitteisto Tampereen Ammattikorkeakoulun käyttöön. Vaihteistoa muokattiin, jotta vaihteiston toimintaa ja sen sisäisiä liikkuvia osia päästiin havainnoimaan.