Tekoälyn ohje opiskelijalle
Eriksson, Christian (2025)
Eriksson, Christian
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921831
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten tekoälyä voidaan käyttää vastuullisesti ja tehokkaasti korkeakouluopiskelijoiden opintojen tukena. Työn tavoitteena oli kehittää opiskelijalähtöinen ja käytännöllinen opas, joka selkeyttää tekoälyn käyttöä opiskelussa. Opas antaa konkreettisia ohjeita ja esimerkkejä tilanteista, joissa tekoäly voi olla hyödyllinen, kuten esseen suunnittelussa, kirjoittamisessa ja tenttiin valmistautumisessa. Työssä käsitellään myös tekoälyn käyttöön liittyviä eettisiä kysymyksiä, kuten plagiointia, tietoturvaa ja algoritmien vinoumia.
Oppaan suunnittelussa hyödynnettiin ajankohtaisia lähteitä, korkeakoulujen ohjeita sekä opiskelijoiden palautetta. Palaute kerättiin kuudelta henkilöltä, joista osa oli opiskelijoita ja osa vastavalmistuneita. Sen pohjalta tehtiin parannuksia esimerkiksi kieleen, esimerkkien tarkkuuteen ja visuaaliseen esitystapaan. Visuaalisen oppaan tavoitteena oli selkeys ja käytettävyys, jotta sitä voi hyödyntää arjen opiskelutilanteissa. Oppaan sisältö on jaettu viiteen pääosioon, joissa käsitellään tekoälyn käytön sallittavuutta, hyvien kehotteiden tekemistä, eettistä käyttöä, opiskeluun sopivia tekoälytyökaluja ja tärkeimpiä muistettavia asioita.
Työssä korostetaan, että tekoäly voi olla hyödyllinen työväline, kun sitä käytetään tietoisesti ja kriittisesti. Se ei saa korvata opiskelijan omaa ajattelua, vaan sen tulee tukea oppimista. Opas toimii apuvälineenä opiskelijoille, jotka haluavat ottaa tekoälyn osaksi omaa työskentelyään turvallisesti ja eettisesti.
Jatkotutkimuksena ehdotetaan laajempaa opiskelijakyselyä tekoälyn käytöstä sekä opettajille suunnattua versiota oppaasta. Työ osoittaa, että selkeälle ohjeistukselle on tarvetta ja että oppimista tukeva tekoälyn käyttö on tärkeä tulevaisuuden työelämätaito, johon opiskelijoiden tulisi saada tukea jo opintojen aikana.
Oppaan suunnittelussa hyödynnettiin ajankohtaisia lähteitä, korkeakoulujen ohjeita sekä opiskelijoiden palautetta. Palaute kerättiin kuudelta henkilöltä, joista osa oli opiskelijoita ja osa vastavalmistuneita. Sen pohjalta tehtiin parannuksia esimerkiksi kieleen, esimerkkien tarkkuuteen ja visuaaliseen esitystapaan. Visuaalisen oppaan tavoitteena oli selkeys ja käytettävyys, jotta sitä voi hyödyntää arjen opiskelutilanteissa. Oppaan sisältö on jaettu viiteen pääosioon, joissa käsitellään tekoälyn käytön sallittavuutta, hyvien kehotteiden tekemistä, eettistä käyttöä, opiskeluun sopivia tekoälytyökaluja ja tärkeimpiä muistettavia asioita.
Työssä korostetaan, että tekoäly voi olla hyödyllinen työväline, kun sitä käytetään tietoisesti ja kriittisesti. Se ei saa korvata opiskelijan omaa ajattelua, vaan sen tulee tukea oppimista. Opas toimii apuvälineenä opiskelijoille, jotka haluavat ottaa tekoälyn osaksi omaa työskentelyään turvallisesti ja eettisesti.
Jatkotutkimuksena ehdotetaan laajempaa opiskelijakyselyä tekoälyn käytöstä sekä opettajille suunnattua versiota oppaasta. Työ osoittaa, että selkeälle ohjeistukselle on tarvetta ja että oppimista tukeva tekoälyn käyttö on tärkeä tulevaisuuden työelämätaito, johon opiskelijoiden tulisi saada tukea jo opintojen aikana.