Ketterien menetelmien vaikutus asiakasarvoon
Kivistö, Jussi (2025)
Kivistö, Jussi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921850
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kuvataan ketterien menetelmien teorian ja kohdeorganisaation kokemusten kautta vaikutus asiakasarvoon. Yhtenä opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa objektiivista tietoa aiheesta. Tuotettu tieto koostuu teoriasta ja tutkimuksessa kerätyn empiirisen aineiston yhdistelmästä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimus koostui haastatteluista, jossa kysymykset olivat ennalta määriteltyjä. Syventävät kysymykset puolestaan vaihtelivat haastattelun kulun mukaan eli haastattelukysymykset olivat puolistrukturoituja. Haastateltavat työskentelivät tutkimuksen toteutuksen aikana kohdeorganisaatiossa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluaineisto käytiin lävitse teemoittelu-analyysimenetelmän avulla.
Opinnäytetyön tutkimuksen voi jakaa kolmeen osaan, jotka koostuvat teoriasta, tutkimuksesta ja tuloksista. Teoriaosuudessa kuvataan asiakasarvon ja ketterien menetelmien teoriaosuutta. Tutkimusosiossa käsiteltiin, kuinka laadullinen tutkimus toteutettiin. Tulokset-osiossa kuvataan tutkimuksen havainnot, johtopäätökset ja kehittämisehdotukset.
Opinnäytetyössä tutkitaan kohdeorganisaation kautta, että toimiiko ketterien menetelmien arvontuotto käytännössä. Opinnäytetyö on tuotettu kohdeorganisaation käyttöön, mutta opinnäytetyön tuloksia voidaan soveltaa muillakin tavoin. Opinnäytetyö tarjoaa objektiivista tietoa ketterien menetelmien vaikutuksesta organisaatioon ja asiakasarvoon. Opinnäyte sisältää tietoa ketterien menetelmien jalkautumisesta organisaatioon sekä ketterien menetelmien maturiteetista kohdeorganisaatiossa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimus koostui haastatteluista, jossa kysymykset olivat ennalta määriteltyjä. Syventävät kysymykset puolestaan vaihtelivat haastattelun kulun mukaan eli haastattelukysymykset olivat puolistrukturoituja. Haastateltavat työskentelivät tutkimuksen toteutuksen aikana kohdeorganisaatiossa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluaineisto käytiin lävitse teemoittelu-analyysimenetelmän avulla.
Opinnäytetyön tutkimuksen voi jakaa kolmeen osaan, jotka koostuvat teoriasta, tutkimuksesta ja tuloksista. Teoriaosuudessa kuvataan asiakasarvon ja ketterien menetelmien teoriaosuutta. Tutkimusosiossa käsiteltiin, kuinka laadullinen tutkimus toteutettiin. Tulokset-osiossa kuvataan tutkimuksen havainnot, johtopäätökset ja kehittämisehdotukset.
Opinnäytetyössä tutkitaan kohdeorganisaation kautta, että toimiiko ketterien menetelmien arvontuotto käytännössä. Opinnäytetyö on tuotettu kohdeorganisaation käyttöön, mutta opinnäytetyön tuloksia voidaan soveltaa muillakin tavoin. Opinnäytetyö tarjoaa objektiivista tietoa ketterien menetelmien vaikutuksesta organisaatioon ja asiakasarvoon. Opinnäyte sisältää tietoa ketterien menetelmien jalkautumisesta organisaatioon sekä ketterien menetelmien maturiteetista kohdeorganisaatiossa.