Sairaanhoitajien näkemyksiä digitaalisesta palvelusta
Silvander, Anne (2025)
Silvander, Anne
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921783
Tiivistelmä
Sairaanhoitajien näkemyksiä digitaalisesta palvelusta
Digitaalisten palveluiden avulla pyritään parantamaan terveydenhuollon palveluiden saatavuutta ja digitaalinen palvelukanava tuleekin olemaan tulevaisuudessa ensisijainen aina, kun se on mahdollista. Uudet toimintatavat vaativat henkilöstöltä uusien taitojen ja työtapojen omaksumista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää terveysaseman sairaanhoitajien mielipiteitä digitaalisen Omaolo-palvelun vaikuttavuudesta heidän työssään. Omaolo-palvelu arvioi tekoälyn avulla asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä tukien samalla asiakkaan oma- ja itsehoitoa. Opinnäytetyön avulla haluttiin myös ehdotuksia siitä, miten asiakkaat houkutellaan digitaalisten palvelujen piiriin. Opinnäytetyö suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin Forms-kyselyllä (n=13) sekä oppimiskahvilassa (n=8).
Tulokset osoittivat, että digitaaliset palvelut helpottavat sairaanhoitajan työtä monella tapaa, mutta esiin nousi myös haasteita. Kirjaaminen, valmiit esitiedot ja kuvien lähettäminen helpottivat sairaanhoitajien työtä. Kehittämisen kohteeksi nousi käden taitojen ylläpito, häiriökysyntään puuttuminen sekä riittävien resurssien irrottaminen muusta työstä. Opinnäytetyössä käsitellään myös johtamisen merkitystä toiminnan muutoksessa.
Digitaalisten palveluiden avulla pyritään parantamaan terveydenhuollon palveluiden saatavuutta ja digitaalinen palvelukanava tuleekin olemaan tulevaisuudessa ensisijainen aina, kun se on mahdollista. Uudet toimintatavat vaativat henkilöstöltä uusien taitojen ja työtapojen omaksumista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää terveysaseman sairaanhoitajien mielipiteitä digitaalisen Omaolo-palvelun vaikuttavuudesta heidän työssään. Omaolo-palvelu arvioi tekoälyn avulla asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä tukien samalla asiakkaan oma- ja itsehoitoa. Opinnäytetyön avulla haluttiin myös ehdotuksia siitä, miten asiakkaat houkutellaan digitaalisten palvelujen piiriin. Opinnäytetyö suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin Forms-kyselyllä (n=13) sekä oppimiskahvilassa (n=8).
Tulokset osoittivat, että digitaaliset palvelut helpottavat sairaanhoitajan työtä monella tapaa, mutta esiin nousi myös haasteita. Kirjaaminen, valmiit esitiedot ja kuvien lähettäminen helpottivat sairaanhoitajien työtä. Kehittämisen kohteeksi nousi käden taitojen ylläpito, häiriökysyntään puuttuminen sekä riittävien resurssien irrottaminen muusta työstä. Opinnäytetyössä käsitellään myös johtamisen merkitystä toiminnan muutoksessa.