Hur beskriver föräldrarna vården av deras barn med intellektuell funktionsnedsättning : netnografisk studie
Kronqvist, Robin (2025)
Kronqvist, Robin
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921710
Tiivistelmä
Intellektuellt funktionsnedsatta barn och deras anhöriga är en grupp som alla inom vården kommer att handleda. Det erbjuds dock ingen utbildning om den här gruppen eller deras vårdbehov inom vårdutbildningarna. vilket gör det svårt att kunna bemöta den här gruppen inom vården. Syftet med den här studien är att lyfta fram hur föräldrar beskriver vården av deras barn med intellektuell funktionsnedsättning från två olika populära diskussionsforum i Finland. Målet är att göra vårdare medvetna om hur föräldrarna beskriver vården av deras barn för att bättre kunna handleda den här gruppen i framtiden. Som teoretisk referensram användes Jadav & Chamanlal (2024) sociala stödteori som utforskar hur kroniska stressfaktorer, social isolering, begränsade resurser kan påverka det känslomässiga välmående. Med att identifiera de här faktorerna är förväntan att utveckla metoder som lyfter fram föräldrarnas behov och för att ge vårdpersonal bättre förståelse och kunna erbjuda bättre vård och stöd i framtiden. Resultatet i studien visar att föräldrar kämpar med byråkrati och att deras barn ska få den vård som de har rätt till. Föräldrarna har mycket negativa känslor som lämnats kvar efter dåligt bemötande. Resultatet är av litet urval men visar att bemötandet är viktigt och kan bättre erbjudas med mera utbildning.