Pikkuväen taidepolku : kulttuurikasvatussuunnitelman blogi Turun kaupungin esiopetukselle yhteiskehittämisen keinoin
Eteläkoski, Essi (2025)
Eteläkoski, Essi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921808
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankkeessa toteutettiin yhteiskehittämisen periaattein Turun kaupungin esiopetukselle kulttuurikasvatussuunnitelman blogi, Pikkuväen taidepolku. Pikkuväen taidepolku on Wordpress-alustainen blogi, jonne on keskitetysti koottu kaikki Turun kaupungin taide- ja kulttuuritoimijoiden esioppilaille suunnatut taide- ja kulttuuripalvelut, sekä vierailut ja varausohjeet.
Pikkuväen taidepolkua oli kehittämässä Turun kaupungin kasvatuksen ja opetuksen-, lasten ja nuorten-, sekä kulttuurin palvelukokonaisuudet. Pikkuväen taidepolun blogi on toteutettu osana Pikkuväki taideassistentteina vol 2 -hanketta. Kehittämishankkeessa hyödynnettiin yhteiskehittämistä, sekä toimintatutkimuksellista otetta. Tutkimusavusteisuus näkyi esiopetuksen ammattilaisia osallistettaessa prosessiin keräämällä käyttökokemuksia ja kehitysehdotuksia webropol-kyselyn muodossa.
Kyselyn tuloksista selvisi, että Pikkuväen taidepolku koettiin toimivana työkaluna esiopetuksen taide- ja kulttuurikasvatuksen tukena. Se koettiin helppokäyttöisenä, monipuolisena ja innostavana lisänä tukemaan esiopetuksen opetussuunnitelman tavoitteita. Kyselyn vastausten perusteella voidaan myös todeta esiopetuksen ammattilaisten uskovan Pikkuväen taidepolun tarjoamien taide- ja kulttuurivierailujen tuottavan lapsille iloa ja positiivisia kokemuksia taiteen ja kulttuurin äärellä. In this Master´s thesis a cultural curriculum blog for the pre-school of the City of Turku was developed. It was developed by participatory planning and was called Pikkuväen taidepolku. It was created on a Wordpress-based blog where all the arts and culture services intended for the pre-school children of the City of Turku can be found. The instructions for the reservations of the arts and culture visits were also presented there.
Pikkuväen taidepolku blog was co-developed with the Education Services, Children and young people Services and Culture Services of the City of Turku. It was developed as a part of the Pikkuväki taideassistentteina vol 2 project. This Master´s thesis utilised participatory planning and some references of activity analysis method. Research-assisted development method was also utilised by using a Webropol-survey for the professionals of the pre-school. They were involved in order to find out the usability of the blog and to further develop it, by their opinions on the Pikkuväen taidepolku blog.
Based on the answers of the survey, the Pikkuväen taidepolku blog has a good usability and it promoted the arts and culture education of the pre-school professionals. It was described as a versatile source of the arts and culture services intended for the pre-school children. It was also said to inspire and support the aims of the Pre-school curriculum of the City of Turku. The professionals of the pre-school also believed that the arts and culture visits provided by the Pikkuväen taidepolku are bringing joy and positive arts and culture experiences to the children.
Pikkuväen taidepolkua oli kehittämässä Turun kaupungin kasvatuksen ja opetuksen-, lasten ja nuorten-, sekä kulttuurin palvelukokonaisuudet. Pikkuväen taidepolun blogi on toteutettu osana Pikkuväki taideassistentteina vol 2 -hanketta. Kehittämishankkeessa hyödynnettiin yhteiskehittämistä, sekä toimintatutkimuksellista otetta. Tutkimusavusteisuus näkyi esiopetuksen ammattilaisia osallistettaessa prosessiin keräämällä käyttökokemuksia ja kehitysehdotuksia webropol-kyselyn muodossa.
Kyselyn tuloksista selvisi, että Pikkuväen taidepolku koettiin toimivana työkaluna esiopetuksen taide- ja kulttuurikasvatuksen tukena. Se koettiin helppokäyttöisenä, monipuolisena ja innostavana lisänä tukemaan esiopetuksen opetussuunnitelman tavoitteita. Kyselyn vastausten perusteella voidaan myös todeta esiopetuksen ammattilaisten uskovan Pikkuväen taidepolun tarjoamien taide- ja kulttuurivierailujen tuottavan lapsille iloa ja positiivisia kokemuksia taiteen ja kulttuurin äärellä.
Pikkuväen taidepolku blog was co-developed with the Education Services, Children and young people Services and Culture Services of the City of Turku. It was developed as a part of the Pikkuväki taideassistentteina vol 2 project. This Master´s thesis utilised participatory planning and some references of activity analysis method. Research-assisted development method was also utilised by using a Webropol-survey for the professionals of the pre-school. They were involved in order to find out the usability of the blog and to further develop it, by their opinions on the Pikkuväen taidepolku blog.
Based on the answers of the survey, the Pikkuväen taidepolku blog has a good usability and it promoted the arts and culture education of the pre-school professionals. It was described as a versatile source of the arts and culture services intended for the pre-school children. It was also said to inspire and support the aims of the Pre-school curriculum of the City of Turku. The professionals of the pre-school also believed that the arts and culture visits provided by the Pikkuväen taidepolku are bringing joy and positive arts and culture experiences to the children.