Markkinointisuunnitelma Porin Leipä Oy:lle
Ylitalo, Fanny (2025)
Ylitalo, Fanny
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022038
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteyön tavoitteena oli laatia suomalaiselle leipomoalan yritykselle Porin Leipä Oy:lle selkeä ja helposti käyttöönotettava sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ajanjaksolle kesä-joulukuu 2025. Suunnitelma tukee yrityksen markkinointia ja auttaa toimenpiteiden suunnittelussa, aikataulutuksessa ja käytännön toteutuksessa.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin digimarkkinointia, sisältömarkkinointia ja muita markkinointiin liittyviä aiheita. Toiminnallisessa osuudessa perehdyttiin Porin Leipä Oy:n näkökulmasta teoriassa käsiteltäviin aiheisiin, SWOT- ja benchmarking-analyyseihin ja niiden pohjalta lähdettiin rakentamaan varsinaista markkinointisuunnitelmaa. Lisäksi opinnäytetyössä tehtiin esimerkkijulkaisut, joiden sisältö suunniteltiin aiemmin mainittujen analyysien tuloksista sekä AIDA-mallia käyttäen.
Työn tuloksena saatiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, johon sisältyy vuosikello sekä esimerkkijulkaisut. Suunnitelma luotiin toimeksiantajalle kehittämään sosiaalisen median markkinointia.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin digimarkkinointia, sisältömarkkinointia ja muita markkinointiin liittyviä aiheita. Toiminnallisessa osuudessa perehdyttiin Porin Leipä Oy:n näkökulmasta teoriassa käsiteltäviin aiheisiin, SWOT- ja benchmarking-analyyseihin ja niiden pohjalta lähdettiin rakentamaan varsinaista markkinointisuunnitelmaa. Lisäksi opinnäytetyössä tehtiin esimerkkijulkaisut, joiden sisältö suunniteltiin aiemmin mainittujen analyysien tuloksista sekä AIDA-mallia käyttäen.
Työn tuloksena saatiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, johon sisältyy vuosikello sekä esimerkkijulkaisut. Suunnitelma luotiin toimeksiantajalle kehittämään sosiaalisen median markkinointia.