Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Uuden tuoteryhmän lanseeraussuunnitelma

Hyvönen, Ville (2025)

 
Avaa tiedosto
Hyvonen_Ville.pdf (2.020Mt)
Lataukset: 


Hyvönen, Ville
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022052
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Cablex Oy:lle ohjeistus uuden tuoteryhmän, energiansiirtoketjujen lanseeraukseen Suomen ja Viron markkinoilla. Cablex Oy on suomalainen laite- ja koneenrakentajien kumppani, joka toimittaa asiakkailleen sähkö,- elektroniikka- ja automaatioalan tuotteita. Yrityksellä on ollut aikaisemmissa tuotelanseerauksissaan haasteita ja tässä työssä haluttiin selvittää, mitkä konkreettisen toimet ennen lanseerausta, sen aikana ja jälkeen tukevat onnistunutta markkinoille tuontia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattuleja, joihin osallistui yhteensä kuusi Cablexin työntekijää myyntiosastolta ja yksi henkilö tuotehallinnasta.

Haastatteluissa selvitettiin onnistuineiden ja epäonnistuneiden lanseeraustan piirteitä sekä myyjien odotuksia johdon toimenpiteille uusien tuoteryhmien lanseerauksessa. Teoriaosuudessa perehdyttiin B2B-tuotelanseerauksen perusperiaatteisiin, suunnitelmallisuuden merkitykseen, haasteisiin ja myynnin koulutuksen rooliin. Haastattelujen ja teorian perusteella rakennettiin vaiheittainen ohjeistus lanseerauksen suunnitteluun, valmisteluun, toteutukseen ja seurantaan.

Opinnäytetyön lopputulos on konkreettinen, vaiheistettu lanseeraussuunnitelmat, joka sisältää kriittiset toimenpiteet onnistuneeseen lanseeraukseen. Suunnitelmassa korostetaan lähikoulutuksen tärkeyttä, yhtenäistä myyntiviestiä, realistisia tavoittetaita, aktiivista seurantaa ja jatkuvaa oppimista. Työn johtopäätöksenä korostui, että onnistunut lanseeraus vaatii huolellista valmistelua ja eri osastojen tiivistä yhteistyötä. Toimeksiantaja voi jatkossa hyödyntää suunnitelmaa myös muiden tuoteryhmien lanseerauksessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste