Korjaamon rengassesongin kehittäminen
Hakala, Eino (2025)
Hakala, Eino
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022080
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Veho Pirkkalan yleiskorjaamon rengassesongin prosessin kehittämistä. Työllä kehitettiin prosessista tehokkaampi ja tuottavampi edelliseen verrattuna, ilman lisäinvestointeja. Kehityksellä pyrittiin helpottamaan työntekijöiden työtä, vähentämään prosessin läpimenoaikaa sekä parantamaan asiakaskokemusta.
Lähtötilanteessa prosessi oli epäselvä, mikä aiheutti viivettä ja resurssien hukkaa. Suurimmat haasteet liittyivät renkaiden ennakoinnin puuttumiseen, epäselvään prosessin kulkuun ja yksittäisten asentajien liialliseen vastuuseen prosessissa.
Kehitystyössä suunniteltiin uusi prosessi, jossa tehtiin muutoksia Automaster DMS -järjestelmään, otettiin käyttöön rengashotellitoiminto, parannettiin ajanvarausta sekä lisättiin varaosahenkilöstön roolia ennakoinnissa. Työnjako selkeytettiin, ja asentajien työ rajattiin renkaanvaihtoon, mikä lisäsi tehokkuutta. Prosessista poistettiin viivettä ja parannettiin resurssien käyttöä.
Uuden prosessin käyttöönotto tapahtui kevään 2024 sesongissa, ja tulokset osoittivat selkeän parannuksen tehokkuudessa. Renkaanvaihtoon käytetty aika rengashotelli renkailla laski ja tehokkuus nousi keskimäärin 37,5 %. Samalla tuottavuus nousi merkittävästi, mikä näkyi myös tuottavuuden nousuna.
Kehitettyä prosessia voidaan hyödyntää myös muissa korjaamon toiminnoissa, ja kehitetty prosessi tukee parempaa asiakaspalvelua, työn laatua sekä henkilöstön kuormituksen hallintaa. Prosessi vaatii jatkossakin kehitystä ja seurantaa, että saavutetuissa tavoitteissa pysytään.
Lähtötilanteessa prosessi oli epäselvä, mikä aiheutti viivettä ja resurssien hukkaa. Suurimmat haasteet liittyivät renkaiden ennakoinnin puuttumiseen, epäselvään prosessin kulkuun ja yksittäisten asentajien liialliseen vastuuseen prosessissa.
Kehitystyössä suunniteltiin uusi prosessi, jossa tehtiin muutoksia Automaster DMS -järjestelmään, otettiin käyttöön rengashotellitoiminto, parannettiin ajanvarausta sekä lisättiin varaosahenkilöstön roolia ennakoinnissa. Työnjako selkeytettiin, ja asentajien työ rajattiin renkaanvaihtoon, mikä lisäsi tehokkuutta. Prosessista poistettiin viivettä ja parannettiin resurssien käyttöä.
Uuden prosessin käyttöönotto tapahtui kevään 2024 sesongissa, ja tulokset osoittivat selkeän parannuksen tehokkuudessa. Renkaanvaihtoon käytetty aika rengashotelli renkailla laski ja tehokkuus nousi keskimäärin 37,5 %. Samalla tuottavuus nousi merkittävästi, mikä näkyi myös tuottavuuden nousuna.
Kehitettyä prosessia voidaan hyödyntää myös muissa korjaamon toiminnoissa, ja kehitetty prosessi tukee parempaa asiakaspalvelua, työn laatua sekä henkilöstön kuormituksen hallintaa. Prosessi vaatii jatkossakin kehitystä ja seurantaa, että saavutetuissa tavoitteissa pysytään.