Nuottipyramidista portaikkoon – Musiikin hahmotustaitoja toiminnallisesti
Editoija
Aarnio, Hanna-Maija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-458-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-458-6
Tiivistelmä
Musiikin hahmotustaitojen opettajat tarvitsevat työssään hyvin monenlaisten asioiden osaamista ja hallintaa. Juuri tämä opettajien moninaisen ammattitaidon tarve sai aikaan ajatuksen täydennyskoulutuksesta, joka toteutui vuonna 2024 Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Sinä keskityttiin oppijalähtöisen, monipuolisen, toiminnallisen ja moniarvoisen muha-opetuksen kehittämiseen.
Tähän julkaisuun on kerätty ajatuksia täydennyskoulutuksemme varrelta. Hanne Närhinsalo pohtii artikkelissaan kokonaisvaltaista ja kokemuksellista hahmotustaitojen opettamista, ja Sanna Vuolteenaho puolestaan miettii leikin ja improvisoinnin merkityksiä. Anniina Lehto kertoo tekstissään pelien ja pelillistämisen mahdollisuuksista muha-luokassa, ja Johanna Ojapelto pohdiskelee, miten soitonopettaja hyötyy muha-osaamisesta omassa työssään. Artikkelien väleissä saamme terveisiä muha-luokista ympäri Suomen. Täydennyskoulutuksen osallistujat ja kouluttajat kertovat käytännön esimerkein, kuinka toiminnallinen ja oppijalähtöinen musiikin hahmotustaitojen opetus heidän työssään toteutuu.
Tähän julkaisuun on kerätty ajatuksia täydennyskoulutuksemme varrelta. Hanne Närhinsalo pohtii artikkelissaan kokonaisvaltaista ja kokemuksellista hahmotustaitojen opettamista, ja Sanna Vuolteenaho puolestaan miettii leikin ja improvisoinnin merkityksiä. Anniina Lehto kertoo tekstissään pelien ja pelillistämisen mahdollisuuksista muha-luokassa, ja Johanna Ojapelto pohdiskelee, miten soitonopettaja hyötyy muha-osaamisesta omassa työssään. Artikkelien väleissä saamme terveisiä muha-luokista ympäri Suomen. Täydennyskoulutuksen osallistujat ja kouluttajat kertovat käytännön esimerkein, kuinka toiminnallinen ja oppijalähtöinen musiikin hahmotustaitojen opetus heidän työssään toteutuu.