Asiakastyytyväisyyskysely K-Market Rytimäki
Peitso, Ville (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022126
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää K-Market Rytimäen asiakkaiden tyytyväisyyttä kaupan toimintaan ja sen eri osa-alueisiin. Työn teoriaosuudessa käydään läpi palvelun laatua, asiakastyytyväisyyttä ja asiakaskokemusta. Asiakastyytyväisyys ja asiakaskokemus käydään läpi käsitteinä ja tutkitaan niiden vaikutusta liiketoimintaan.
Asiakastyytyväisyyttä tutkittiin kyselyn avulla. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla ja se jaettiin K-Market Rytimäen sosiaalisen median kanavassa sekä paikan päällä asiakkaita haastattelemalla. Kyselylomakkeessa oli yhteensä 15 kysymystä, jotka liittyivät ostotottumuksiin, palvelun laatuun, tuotevalikoimaan sekä lisäpalveluihin. Vastauksia saatiin yhteensä 48 kappaletta.
Suurin osa vastaajista tekee täydennysostoja, yleisimmin virvoitusjuomia, liha- ja einestuotteita sekä maitotuotteita. Tyypillisimmin ostoskertoja vastaajille kertyi kerran kuussa tai harvemmin. Asiakkaat valitsivat K-Market Rytimäen ostopaikakseen yleisimmin sen saavutettavuuden takia. Lisäksi he arvostivat kaupan mukavaa henkilökuntaa. Pakettipalvelujen käyttö oli myös tärkeä tekijä asiakkaille.
Tulokset osoittivat, että K-Market Rytimäen asiakkaat ovat tyytyväisiä asiakaspalveluun. Asiakkaiden vapaamuotoisista palautteista voi huomata, että henkilökohtainen asiakaspalvelu on yksi tärkeimpiä tekijöitä. Palaute oli pääsääntöisesti positiivista ja vastaajat olivat valmiita suosittelemaan K-Market Rytimäkeä myös muille.
Asiakastyytyväisyyttä tutkittiin kyselyn avulla. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla ja se jaettiin K-Market Rytimäen sosiaalisen median kanavassa sekä paikan päällä asiakkaita haastattelemalla. Kyselylomakkeessa oli yhteensä 15 kysymystä, jotka liittyivät ostotottumuksiin, palvelun laatuun, tuotevalikoimaan sekä lisäpalveluihin. Vastauksia saatiin yhteensä 48 kappaletta.
Suurin osa vastaajista tekee täydennysostoja, yleisimmin virvoitusjuomia, liha- ja einestuotteita sekä maitotuotteita. Tyypillisimmin ostoskertoja vastaajille kertyi kerran kuussa tai harvemmin. Asiakkaat valitsivat K-Market Rytimäen ostopaikakseen yleisimmin sen saavutettavuuden takia. Lisäksi he arvostivat kaupan mukavaa henkilökuntaa. Pakettipalvelujen käyttö oli myös tärkeä tekijä asiakkaille.
Tulokset osoittivat, että K-Market Rytimäen asiakkaat ovat tyytyväisiä asiakaspalveluun. Asiakkaiden vapaamuotoisista palautteista voi huomata, että henkilökohtainen asiakaspalvelu on yksi tärkeimpiä tekijöitä. Palaute oli pääsääntöisesti positiivista ja vastaajat olivat valmiita suosittelemaan K-Market Rytimäkeä myös muille.