Myymälän tunnuslukujen trendiperusteinen analyysi case-yrityksessä
Viitanen, Sanna (2025)
Viitanen, Sanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022242
Tiivistelmä
Tutkimuksen case-yrityksenä oli päivittäistavaramyymälä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kohdemyymälän liikevaihdon ja asiakasmäärän kehitystä sekä tutkia, miten liikevaihdon ja asiakasmäärän kehitys korreloivat keskiostoksen kanssa. Tunnuslukujen trendiperusteisessa analyysissä tarkasteltiin kohdemyymälän euromääräisen ja kappalemääräisen liikevaihdon, asiakasmäärän, keskiostoksen sekä keskikappaleostoksen kehitystä. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää, millä tavoin kasvu vaikutti kohdeyrityksen toimintaedellytyksiin ja millaisilla keinoilla kasvua hallittiin.
Tutkimuksen lähestymistapana oli tapaustutkimus. Tutkimusote oli empiirinen. Tutkimuksen tekemisessä hyödynnettiin kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja dokumenttianalyysiä. Havainnointitapana oli osallistuva havainnointi ja dokumenttianalyysitapana sisällönanalyysi. Tutkimusaineisto koostui havainnoista ja kohdeorganisaation tunnuslukuraporteista. Tutkimuksessa tarkasteltiin myymälän toimintaa tilikaudella 2024–2025. Tunnuslukutilastoja verrattiin edelliseen tilikauteen.
Tutkimustulokset osoittivat, että kohdemyymälän euromääräinen ja kappaleperusteinen liikevaihto sekä asiakasmäärä kehittyivät positiivisesti koko tarkastelujakson ajan edelliseen tilikauteen verrattuna. Keskiostoksessa tapahtui lievää negatiivista kehitystä ja keskikappaleostoksen kehitys pysyi muuttumattomana. Muuttujien väliset riippuvuussuhteet osoittivat, ettei liikevaihdon tai asiakasmäärän kehitys selitä keskiostoksen ja keskikappaleostoksen negatiivista tai muuttumatonta kehitystä. Keskiostoksen negatiivinen kehitys ei vaikuttanut merkittävällä tavalla myymälän menestykseen. Kasvanut asiakasmäärä vaikutti enemmän euromäärällisen liikevaihdon toteumaan kuin kappalemäärälliseen toteumaan. Tunnuslukuanalyysin mukaan myymälä hyötyy ostoksia keskittävästä asiakkaasta enemmän kuin pelkästä suuresta kävijämäärästä.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, ettei kohdemyymälän kasvu ollut strategisella tasolla hallittua. Myymälän kasvusuunnitelma rajoittui ainoastaan osaamisen vahvistamiseen. Virheellisesti arvioitu myyntibudjetti oli yksi suurimmista uhkatekijöistä kasvulle. Myymälän kasvutrendiä myötäilevä myynnin suunnittelu tuki operatiivisen toiminnan suunnittelua ja mahdollisti myymälän käyttöön budjettiarviota realistisemmat resurssit. Kohdemyymälän operatiivisen toiminnan suorituskyky nojasi pitkälti myymälän liiketoiminnalliseen osaamiseen ja arviointikykyyn. Tasapainoisen osaamisen huomioiminen työvuorosuunnittelussa tuki päivittäisen arjen sujuvuutta ja oli merkittävä vaikutustekijä operatiivisen toiminnan suorituskyvylle.
Avainsanat Liiketoiminta, päivittäistavarakauppa, tapaustutkimus, tunnusluvut
Sivut 78 sivua ja liitteitä 2 sivua
Tutkimuksen lähestymistapana oli tapaustutkimus. Tutkimusote oli empiirinen. Tutkimuksen tekemisessä hyödynnettiin kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja dokumenttianalyysiä. Havainnointitapana oli osallistuva havainnointi ja dokumenttianalyysitapana sisällönanalyysi. Tutkimusaineisto koostui havainnoista ja kohdeorganisaation tunnuslukuraporteista. Tutkimuksessa tarkasteltiin myymälän toimintaa tilikaudella 2024–2025. Tunnuslukutilastoja verrattiin edelliseen tilikauteen.
Tutkimustulokset osoittivat, että kohdemyymälän euromääräinen ja kappaleperusteinen liikevaihto sekä asiakasmäärä kehittyivät positiivisesti koko tarkastelujakson ajan edelliseen tilikauteen verrattuna. Keskiostoksessa tapahtui lievää negatiivista kehitystä ja keskikappaleostoksen kehitys pysyi muuttumattomana. Muuttujien väliset riippuvuussuhteet osoittivat, ettei liikevaihdon tai asiakasmäärän kehitys selitä keskiostoksen ja keskikappaleostoksen negatiivista tai muuttumatonta kehitystä. Keskiostoksen negatiivinen kehitys ei vaikuttanut merkittävällä tavalla myymälän menestykseen. Kasvanut asiakasmäärä vaikutti enemmän euromäärällisen liikevaihdon toteumaan kuin kappalemäärälliseen toteumaan. Tunnuslukuanalyysin mukaan myymälä hyötyy ostoksia keskittävästä asiakkaasta enemmän kuin pelkästä suuresta kävijämäärästä.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, ettei kohdemyymälän kasvu ollut strategisella tasolla hallittua. Myymälän kasvusuunnitelma rajoittui ainoastaan osaamisen vahvistamiseen. Virheellisesti arvioitu myyntibudjetti oli yksi suurimmista uhkatekijöistä kasvulle. Myymälän kasvutrendiä myötäilevä myynnin suunnittelu tuki operatiivisen toiminnan suunnittelua ja mahdollisti myymälän käyttöön budjettiarviota realistisemmat resurssit. Kohdemyymälän operatiivisen toiminnan suorituskyky nojasi pitkälti myymälän liiketoiminnalliseen osaamiseen ja arviointikykyyn. Tasapainoisen osaamisen huomioiminen työvuorosuunnittelussa tuki päivittäisen arjen sujuvuutta ja oli merkittävä vaikutustekijä operatiivisen toiminnan suorituskyvylle.
Avainsanat Liiketoiminta, päivittäistavarakauppa, tapaustutkimus, tunnusluvut
Sivut 78 sivua ja liitteitä 2 sivua