SM-Sarjan U20-jääkiekkojoukkueen palautuminen kauden aikana
Sulin, Inka (2025)
Sulin, Inka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022096
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin U20-jääkiekkoilijoiden kuormittuneisuutta ja palautumista kausien 2024–2025 aikana. Tutkimuksessa hyödynnettiin hyvinvointiteknologiaa ja monimenetelmällistä tutkimusmenetelmää. Tavoitteena oli saada joukkueelle tietoa urheilijoiden terveydentilasta sekä ehkäistä mahdollisia ylikuormitustiloja ja näin saada aikaan vielä parempia urheilusuorituksia sekä terveempiä urheilijoita.
Jääkiekko on fyysisesti vaativa laji, ja harjoittelukuorma voi kasvaa kohtuuttoman suureksi, mikä altistaa urheilijan ylikuormitukselle ja rasitusvammoille. Tutkimukset ovat osoittaneet ylikuormituksen olevan hyvin yleistä urheilijoiden keskuudessa, ja siinä esiintyvät oireet ovat yksilöllisiä, minkä takia ne voivat olla vaikeita myös huomata. Yleensä ylikuormittuneisuus huomataan vasta, kun urheilija joko sairastuu tai hänen urheilusuorituksensa huononee. Tämän takia myös valmentajilta vaaditaan lajin ja ihmisen fysiologian laajaa tuntemista. Urheilijan oma tuntemus on tärkeä osa hyvinvoinnin arviointia, mutta rinnalle tarvitaan myös objektiivisia mittareita, kuten sydämen sykevälivaihtelua ja sykkeen palautumisaikaa havaitsevia mittareita.
Opinnäytetyön kvantitatiivinen osuus toteutettiin Firstbeat Sport -sykevyöllä, jota 17 pelaajaa käytti jokaisessa harjoituksessa ja ottelussa. Laadullista aineistoa kerättiin kahden viikon välein tehtävillä hyvinvointikyselyillä. Tulosten perusteella seitsemällä pelaajalla havaittiin merkkejä ylikuormittuneisuudesta, kun huomioitiin sekä HRR-arvot että hyvinvointikyselyjen tulokset. Neljällä pelaajalla HRR-arvot heikkenivät yli 4,5 yksikköä, kolmella pelaajalla heikkeneminen oli 3–4 yksikköä ja kahdella alle 2,5 yksikköä. Subjektiiviset kokemukset ja mitatut HRR-arvot korreloivat selkeästi neljän pelaajan kohdalla, osittain kymmenen pelaajan kohdalla ja ristiriitaisesti vain kolmen pelaajan kohdalla. Tulokset osoittivat tässä opinnäytetyössä, että sydämen sykkeen palautumisen seuranta yhdessä urheilijoiden omien kokemusten kanssa tarjoaa luotettavan tavan tunnistaa ylikuormittuneisuutta ja tukea pelaajien palautumista ja hyvinvointia.
Jääkiekko on fyysisesti vaativa laji, ja harjoittelukuorma voi kasvaa kohtuuttoman suureksi, mikä altistaa urheilijan ylikuormitukselle ja rasitusvammoille. Tutkimukset ovat osoittaneet ylikuormituksen olevan hyvin yleistä urheilijoiden keskuudessa, ja siinä esiintyvät oireet ovat yksilöllisiä, minkä takia ne voivat olla vaikeita myös huomata. Yleensä ylikuormittuneisuus huomataan vasta, kun urheilija joko sairastuu tai hänen urheilusuorituksensa huononee. Tämän takia myös valmentajilta vaaditaan lajin ja ihmisen fysiologian laajaa tuntemista. Urheilijan oma tuntemus on tärkeä osa hyvinvoinnin arviointia, mutta rinnalle tarvitaan myös objektiivisia mittareita, kuten sydämen sykevälivaihtelua ja sykkeen palautumisaikaa havaitsevia mittareita.
Opinnäytetyön kvantitatiivinen osuus toteutettiin Firstbeat Sport -sykevyöllä, jota 17 pelaajaa käytti jokaisessa harjoituksessa ja ottelussa. Laadullista aineistoa kerättiin kahden viikon välein tehtävillä hyvinvointikyselyillä. Tulosten perusteella seitsemällä pelaajalla havaittiin merkkejä ylikuormittuneisuudesta, kun huomioitiin sekä HRR-arvot että hyvinvointikyselyjen tulokset. Neljällä pelaajalla HRR-arvot heikkenivät yli 4,5 yksikköä, kolmella pelaajalla heikkeneminen oli 3–4 yksikköä ja kahdella alle 2,5 yksikköä. Subjektiiviset kokemukset ja mitatut HRR-arvot korreloivat selkeästi neljän pelaajan kohdalla, osittain kymmenen pelaajan kohdalla ja ristiriitaisesti vain kolmen pelaajan kohdalla. Tulokset osoittivat tässä opinnäytetyössä, että sydämen sykkeen palautumisen seuranta yhdessä urheilijoiden omien kokemusten kanssa tarjoaa luotettavan tavan tunnistaa ylikuormittuneisuutta ja tukea pelaajien palautumista ja hyvinvointia.