Asiakaskokemustutkimus Wollis & Co Oy:lle
Nyström, Niia (2025)
Nyström, Niia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022103
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiakkaiden kokemuksia ja tyytyväisyyttä Wollis & Co Oy:n Porvoossa toimivissa lounasravintoloissa sekä
tuottaa toimeksiantajalle konkreettisia kehitysehdotuksia palvelun ja tarjonnan
parantamiseksi. Tutkimuksessa keskityttiin neljään ravintolaan: Tähti, Kellari,
Tähtikerho ja ABB. Viides toimipiste rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle sen kahvilapainotteisen toiminnan vuoksi.
Tutkimus toteutettiin asiakaskyselynä huhtikuussa 2025. Kyselyssä käytettiin
sekä kvantitatiivisia väittämiä Likert-asteikolla että yhtä avointa palautekysymystä. Kysely jaettiin asiakkaille QR-koodilla, että paperiversiona. Aineiston
analyysissa hyödynnettiin määrällistä ja laadullista analyysiä, teemoittelua,
SWOT-analyysiä ja palvelupolkua.
Tulosten perusteella asiakkaat olivat yleisesti tyytyväisiä palveluun, henkilö
kunnan ystävällisyyteen, ruoan makuun ja salaattipöydän monipuolisuuteen.
Kehitystoiveet kohdistuivat muun muassa kasvis- ja kalavaihtoehtojen mää
rään, ruokalistan vaihteluun, jälkiruokien lisäämiseen sekä tilojen toimivuuteen
erityisesti ruuhka-aikoina. Asiakkaat toivoivat myös selkeyttä viestintään ja
kanta-asiakasedun käytettävyyteen.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että asiakaskokemus on vahvalla tasolla,
mutta pienillä, asiakaslähtöisillä muutoksilla voidaan parantaa palvelua entisestään. Opinnäytetyön tuloksista on laadittu myös erillinen raportti toimeksi
antajalle, joka voi hyödyntää sitä toimipaikkakohtaisessa kehittämistyössä.
Asiasanat: Asiakaskokemus, asiakastyytyväisyys, palvelun laatu, lounasravintola, kyselytutkimus
tuottaa toimeksiantajalle konkreettisia kehitysehdotuksia palvelun ja tarjonnan
parantamiseksi. Tutkimuksessa keskityttiin neljään ravintolaan: Tähti, Kellari,
Tähtikerho ja ABB. Viides toimipiste rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle sen kahvilapainotteisen toiminnan vuoksi.
Tutkimus toteutettiin asiakaskyselynä huhtikuussa 2025. Kyselyssä käytettiin
sekä kvantitatiivisia väittämiä Likert-asteikolla että yhtä avointa palautekysymystä. Kysely jaettiin asiakkaille QR-koodilla, että paperiversiona. Aineiston
analyysissa hyödynnettiin määrällistä ja laadullista analyysiä, teemoittelua,
SWOT-analyysiä ja palvelupolkua.
Tulosten perusteella asiakkaat olivat yleisesti tyytyväisiä palveluun, henkilö
kunnan ystävällisyyteen, ruoan makuun ja salaattipöydän monipuolisuuteen.
Kehitystoiveet kohdistuivat muun muassa kasvis- ja kalavaihtoehtojen mää
rään, ruokalistan vaihteluun, jälkiruokien lisäämiseen sekä tilojen toimivuuteen
erityisesti ruuhka-aikoina. Asiakkaat toivoivat myös selkeyttä viestintään ja
kanta-asiakasedun käytettävyyteen.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että asiakaskokemus on vahvalla tasolla,
mutta pienillä, asiakaslähtöisillä muutoksilla voidaan parantaa palvelua entisestään. Opinnäytetyön tuloksista on laadittu myös erillinen raportti toimeksi
antajalle, joka voi hyödyntää sitä toimipaikkakohtaisessa kehittämistyössä.
Asiasanat: Asiakaskokemus, asiakastyytyväisyys, palvelun laatu, lounasravintola, kyselytutkimus