Markkinointisuunnitelma Eläinten asuntomessuille 2025
Kokki, Saana (2025)
Kokki, Saana
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022122
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä toimiva markkinointisuunnitelma Eläinten asuntomessuille 2025. Eläinten asuntomessut on kesällä 2025 ensimmäistä kertaa järjestettävä tapahtuma. Tapahtuman järjestää Kettumäen kansanpuisto Ry, joka toimii opinnäytetyön toimeksiantajana. Opinnäytetyön idea lähti toimeksiantajan tarpeesta tavoittaa potentiaaliset asiakkaat ja markkinoida heille onnistuneesti, saaden heidät osallistumaan tapahtumaan. Toimeksiantaja määritteli tapahtuman suurimmaksi kohderyhmäkseen koiranomistajat, joten se määräytyi tutkimuksen kohderyhmäksi.
Teoreettinen viitekehys käsittelee markkinointia ja markkinointiviestintää eri markkinoinnin kanavissa. Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään lisäksi käsittelemään markkinoinnin kohdentamista ja sen suunnittelua, sekä arvon tuottamista asiakkaalle. Markkinoinnin kohdentamisen työkaluna esitellään STP-malli mukaan lukien Positioinnin kolmion esittelyn, jota voi käyttää mallin viimeisessä vaiheessa. Nykytilaa arvioitaessa työkaluna esitellään SWOT-analyysi. Markkinointisuunnitelmassa käytetään STP-mallia ja SWOT-analyysia, sekä keskitytään markkinoinnin digitaalisiin kanaviin.
Tutkimusongelmana oli selvittää mistä kanavista potentiaaliset asiakkaat löytyvät ja kuinka markkinoida heille onnistuneesti. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin ja tutkimusaineiston keruu tapahtui marraskuussa 2024. Tutkimusaineisto keruussa käytettiin kyselylomaketta, jota jaettiin koiraharrastajien Facebook-ryhmiin ja se saavutti halutun kohderyhmän hyvin.
Tutkimustulosten mukaan paras tapa markkinoida kohderyhmälle, eli koiranomistajille heille suunnatuista tapahtumista on digitaalisen markkinoinnin keinot. Erityisesti sosiaalisen median kanavissa markkinointi toimii koiranomistajille ja näistä kanavista suosituin on Facebook. Tapahtuman sisällössä koiranomistajia kiinnostaa koirien hyvinvointiin liittyvä ohjelma ja tapahtumassa tärkeää on se, että se on koiralle turvallinen ja tapahtuma-alue on koiraystävällinen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma Eläinten asuntomessuille 2025. Tutkimustuloksia voi hyödyntää myös muiden koirille ja heidän omistajilleen suunnattujen tapahtumien sekä niiden markkinoinnin suunnittelussa.
Teoreettinen viitekehys käsittelee markkinointia ja markkinointiviestintää eri markkinoinnin kanavissa. Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään lisäksi käsittelemään markkinoinnin kohdentamista ja sen suunnittelua, sekä arvon tuottamista asiakkaalle. Markkinoinnin kohdentamisen työkaluna esitellään STP-malli mukaan lukien Positioinnin kolmion esittelyn, jota voi käyttää mallin viimeisessä vaiheessa. Nykytilaa arvioitaessa työkaluna esitellään SWOT-analyysi. Markkinointisuunnitelmassa käytetään STP-mallia ja SWOT-analyysia, sekä keskitytään markkinoinnin digitaalisiin kanaviin.
Tutkimusongelmana oli selvittää mistä kanavista potentiaaliset asiakkaat löytyvät ja kuinka markkinoida heille onnistuneesti. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin ja tutkimusaineiston keruu tapahtui marraskuussa 2024. Tutkimusaineisto keruussa käytettiin kyselylomaketta, jota jaettiin koiraharrastajien Facebook-ryhmiin ja se saavutti halutun kohderyhmän hyvin.
Tutkimustulosten mukaan paras tapa markkinoida kohderyhmälle, eli koiranomistajille heille suunnatuista tapahtumista on digitaalisen markkinoinnin keinot. Erityisesti sosiaalisen median kanavissa markkinointi toimii koiranomistajille ja näistä kanavista suosituin on Facebook. Tapahtuman sisällössä koiranomistajia kiinnostaa koirien hyvinvointiin liittyvä ohjelma ja tapahtumassa tärkeää on se, että se on koiralle turvallinen ja tapahtuma-alue on koiraystävällinen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma Eläinten asuntomessuille 2025. Tutkimustuloksia voi hyödyntää myös muiden koirille ja heidän omistajilleen suunnattujen tapahtumien sekä niiden markkinoinnin suunnittelussa.