TOIMINTATAPOJEN PARANTAMINEN PÄIVITTÄISTAVARAKAUPASSA: päiväkohtaisten työkorttien kehittäminen
Laitiainen, Emilia (2025)
Laitiainen, Emilia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022206
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää päivittäistavarakauppaan päiväkohtaiset työkortit, jotka selkeyttävät työntekijöiden työvuoroja ja parantavat päivän aika-taulun hallintaa. Aiemmin työtehtävien ja niihin varatun ajan epäselvyys haittasi aikataulussa pysymistä ja sujuvaa työrytmiä.
Kehittämistyö pohjautui olemassa oleviin kortteihin ja toteutettiin toimintatutki-muksen menetelmällä, jota täydensivät Lean-ajattelu ja prosessiajattelu. Aineis-tonkeruu sisälsi keskustelupajan, jossa kartoitettiin työn tehottomuutta aiheut-tavia hukkatekijöitä. Kehittämiseen osallistui vapaaehtoisia työntekijöitä, jotka jakoivat näkemyksiään ja kokemuksiaan työstä.
Tuloksena syntyneet työkortit ovat selkeitä, päiväkohtaisia ja ajallisesti ohjaa-via. Niiden toimivuutta arvioitiin työntekijöiden antaman suullisen palautteen pe-rusteella. Työkorttien sähköinen muoto mahdollistaa joustavan muokkaamisen tarpeiden muuttuessa. Kehitetyt kortit tukevat arjen sujuvuutta ja parantavat työn hallintaa myymäläympäristössä. The objective of this thesis was to develop daily work cards for a grocery store to clarify employees’ shifts and improve daily scheduling. Previously, the tasks and the time allocated for them were unclear, which made it difficult to stay on schedule and maintain a smooth work rhythm.
The development work was based on cards that were previously used at the workplace. The thesis project was carried out using the action research meth-od, which provided a structural foundation for the thesis. Lean thinking and process thinking supported data collection, especially through a discussion workshop that identified so-called waste factors causing inefficiencies in work. Voluntary employees participated in the development process by sharing their views and experiences of daily tasks. Their usability and functionality were as-sessed based on verbal feedback from employees after the cards had been in use for some time.
The produced work cards have a clear layout, and they are day-specific, and time-guiding. The digital format of the cards enables flexible modification as work practices evolve. The developed cards add value to store operations by improving both daily work efficiency and work management.
Keywords: grocery retail, work card, orientation, efficiency
Kehittämistyö pohjautui olemassa oleviin kortteihin ja toteutettiin toimintatutki-muksen menetelmällä, jota täydensivät Lean-ajattelu ja prosessiajattelu. Aineis-tonkeruu sisälsi keskustelupajan, jossa kartoitettiin työn tehottomuutta aiheut-tavia hukkatekijöitä. Kehittämiseen osallistui vapaaehtoisia työntekijöitä, jotka jakoivat näkemyksiään ja kokemuksiaan työstä.
Tuloksena syntyneet työkortit ovat selkeitä, päiväkohtaisia ja ajallisesti ohjaa-via. Niiden toimivuutta arvioitiin työntekijöiden antaman suullisen palautteen pe-rusteella. Työkorttien sähköinen muoto mahdollistaa joustavan muokkaamisen tarpeiden muuttuessa. Kehitetyt kortit tukevat arjen sujuvuutta ja parantavat työn hallintaa myymäläympäristössä.
The development work was based on cards that were previously used at the workplace. The thesis project was carried out using the action research meth-od, which provided a structural foundation for the thesis. Lean thinking and process thinking supported data collection, especially through a discussion workshop that identified so-called waste factors causing inefficiencies in work. Voluntary employees participated in the development process by sharing their views and experiences of daily tasks. Their usability and functionality were as-sessed based on verbal feedback from employees after the cards had been in use for some time.
The produced work cards have a clear layout, and they are day-specific, and time-guiding. The digital format of the cards enables flexible modification as work practices evolve. The developed cards add value to store operations by improving both daily work efficiency and work management.
Keywords: grocery retail, work card, orientation, efficiency