Myyjien motivointi puhelinmyyntiorganisaatiossa
Pankko, Ilona (2025)
Pankko, Ilona
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122278
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä keinoin puhelinmyyntiyrityksen myyjiä voidaan motivoida ja sitouttaa työhönsä. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti motivaatioteorioita, esihenkilön roolia sekä palkitsemismalleja ja niiden vaikutusta myyjien motivaatioon ja sitoutumiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluiden avulla. Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä puhelinmyynnin parissa työskentele-vää myyjää. Teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta motivaatioteoriasta sekä esihenkilön vaikutuksesta ja palkitsemismalleista. Näiden pohjalta ra-kennettiin runko haastatteluihin.
Aineiston analyysissä hyödynnettiin teemoittelua. Tulosten perusteella keskei-siä motivaatiota ja sitoutumista tukevia tekijöitä olivat työn autonomia, vahva tiimihenki, esihenkilön tuki ja positiivinen palaute sekä palkitseminen.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää puhelinmyyntialalla motivoimisen kehittämisessä ja tätä kautta sitouttamisessa. Näitä keinoja voidaan soveltaa myös muilla aloilla, joissa motivaatio on keskeinen tekijä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluiden avulla. Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä puhelinmyynnin parissa työskentele-vää myyjää. Teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta motivaatioteoriasta sekä esihenkilön vaikutuksesta ja palkitsemismalleista. Näiden pohjalta ra-kennettiin runko haastatteluihin.
Aineiston analyysissä hyödynnettiin teemoittelua. Tulosten perusteella keskei-siä motivaatiota ja sitoutumista tukevia tekijöitä olivat työn autonomia, vahva tiimihenki, esihenkilön tuki ja positiivinen palaute sekä palkitseminen.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää puhelinmyyntialalla motivoimisen kehittämisessä ja tätä kautta sitouttamisessa. Näitä keinoja voidaan soveltaa myös muilla aloilla, joissa motivaatio on keskeinen tekijä.